Komentář: Banky v Česku dobře vydělávají. Máme je víc zdanit?

Při pohledu na ziskovost českých bank se vždy vyrojí nápady na jejich vyšší zdanění. Například maďarské banky vydělávají ještě víc než české, a to je Orbán daní jak o život. Je to ale něco za něco.

Při pohledu na ziskovost českých bank se vždy vyrojí nápady na jejich vyšší zdanění. Například maďarské banky vydělávají ještě víc než české, a to je Orbán daní jak o život. Je to ale něco za něco.

Celý článek
0

Škodovka představila nové plně elektrické SUV. Elroq slibuje dojezd 560 kilometrů a zná i ChatGPT

Umělá inteligence umožňuje digitální asistentce Lauře kromě ovládání infotainmentu, navigace a klimatizace také odpovídat na obecné otázky.

Umělá inteligence umožňuje digitální asistentce Lauře kromě ovládání infotainmentu, navigace a klimatizace také odpovídat na obecné otázky.

Celý článek
0

Zlatý důl jménem umělá inteligence. AI startupy vydělávají rychleji než jejich předchůdci

Údaje platební firmy Stripe ukazují, že společnosti zabývající se umělou inteligencí dosahují multimilionových příjmů nebývalým tempem.

Údaje platební firmy Stripe ukazují, že společnosti zabývající se umělou inteligencí dosahují multimilionových příjmů nebývalým tempem.

Celý článek
0

Legendární loděnice, kde postavili Titanic, míří k dalšímu bankrotu

Loděnice v Belfastu, která leží v Severním Irsku, postavila legendární parník Titanic, jenž byl spuštěn na vodu v roce 1911. Za poslední dvě dekády ale už nepostavila žádnou loď a za uplynulých pět let už míří do druhého insolvenčního řízení.

Legendární loděnice, kde postavili Titanic, míří k dalšímu bankrotu
Parník Titanic během námořních zkoušek v Irském moři 2. dubna 1912 | National Archives and Records Administration/ Volné dílo

Přístavnímu městu Belfast stále dominují dva obří jeřáby se jmény Amson a Goliath. Zdobí je obří černá písmena H&W, která znamenají zkratku pro společnost Harland & Wolff. Na tomto místě byla postavena nejslavnější zaoceánská loď světa, údajně nepotopitelný obří parník Titanic, který ale nikdy do svého cíle v New Yorku nedoplul. Potopil se už během své první plavby po srážce s ledovcem 15. dubna 1912.

Ambice severoirských loděnic, které vznikly před 163 lety, jsou nyní v troskách. Od minulého týdne je kdysi slavná společnost oficiálně v úpadku. Už podruhé za posledních pět let.

Současná labouristická vláda v Londýně tentokrát zdůraznila, že krachující firmu už nebude zachraňovat z peněz daňových poplatníků a odmítla další vládní záruky na úvěry. V rámci insolvenčního řízení se hledá nový kupec, který by udržel celkově 1 600 zaměstnanců.

Stavba Titaniku v roce 1911 v loděnicích Harland & Wolff v Belfastu
Library of Congress/ Volné dílo

Ideálně by krachující podnik měla podle ministrů britské vlády převzít španělská státní společnost Navantia. Je součástí konsorcia – právě se společností Harland & Wolff – , které před dvěma lety získalo kontrakt na stavbu tří lodí pro britské námořnictvo v hodnotě 1,6 miliardy liber (48,5 miliardy korun).

O koupi loděnice v Belfastu má mít zájem také britská firma Babcock International. „Je vyvíjen tlak na co nejrychlejší nalezení nového majitele, přičemž Babcock je považován za možného kupce,“ uvedl k potenciálnímu zájemci investiční analytik společnosti AJ Bell Dan Coatsworth.

V posledních letech H&W koupila loděnici v Appledore v anglickém Devonu a další dvě ve skotských přístavech. Ty mají zatím v podnikání podle britského deníku The Guardian pokračovat.

V dobách největší slávy loděnice v Belfastu dávaly práci dvaceti tisícům lidí a byly největším zaměstnavatelem v Severním Irsku. Už v roce 2019 musel legendární stavitel lodí vyhlásil bankrot, poté co společnost prodal předchozí majitel, norská přepravní skupina Fred. Olsen & Co.

Loděnice nakonec převzala malá britská skupina InfraStrata, jež poskytuje energetické a infrastrukturní řešení projektů na moři pro své klienty. Spojila své portfolio obnovitelných zdrojů energie s opravami lodí. I když loni ztrojnásobila tržby na 87 milionů liber, ztráta za celý rok dosáhla 25 milionů liber.

„Náklady rostly výrazně rychleji než tržby,“ přiznal odborník na restrukturalizaci Russell Downs, který byl v létě jmenován generálním ředitelem společnosti Harland & Wolff. Zejména se jedná o cenu oceli, ale také stoupající náklady na obsluhu dluhů.

Navíc firma ztratila politickou podporu. Předchozí konzervativní vláda Rishiho Sunaka loděnicím přislíbila úvěr od státní agentury UK Export Finance. Nová vláda vedená labouristy to ale považuje za přílišné riziko pro britské daňové poplatníky.