Poslední měsíce jsou pro provozovatele sociální sítě TikTok mimořádně náročné. Čelí žalobám prakticky ve všech státech USA. Navíc stačí jen krůček, aby v platnost vstoupil nový zákon, který znemožní Číňanům v Americe provozovat sociální sítě s velkým dopadem na veřejné mínění. Teď se do věci zapojila i vlivná Federální obchodní komise, která má mimo jiné chránit práva spotřebitelů.
Že komise začala prověřovat praktiky TikToku, uvedla zpravodajská televize CNN. Potvrdily jí to dva na sobě nezávislé zdroje. Vyšetřování se má konkrétně týkat nakládání s osobními daty dětí a mladistvých, u nichž je TikTok aktuálně nejpopulárnější sociální sítí.
Komisaři se údajně zabývají podáním, podle něhož provozovatelé sítě dostatečně neprověřují, zda registrovaný uživatel skutečně dosáhl minimálního věku 13 let. Dalším podnětem je to, že sociální síť údajně nedisponuje souhlasy zákonných zástupců (zpravidla rodičů), aby se děti či dospívající mohli na sociální síti registrovat, tvořit vlastní obsah či sledovat obsah jiných uživatelů. Jak doložení minimálního věku, tak souhlas rodičů údajně nelze nahradit pouhým zaškrtnutím obchodních a uživatelských podmínek při registraci.
Komise rovněž prověřuje, zda se TikTok nedopouští nekalých či klamavých praktik. V tomto případě prý provozovatelé v minulosti několikrát uvedli, že k datům uživatelů nemají přístup pracovníci čínské centrály. Analýza aplikace ze strany amerických úřadů však v minulosti toto vyvrátila. Ostatně přímo zástupci provozovatele, firmy ByteDance, při slyšení v Kongresu v roce 2022 uvedli, že zaměstnanci firmy v Číně k datům v minulosti přístup měli.
Zástupci komise ani ByteDance televizi CNN vyjádření neposkytli. TikTok se však v minulosti již několikrát hájil, že respektuje práva uživatelů na ochranu osobních uživatelů a pracuje s nimi v souladu s uživatelskými podmínkami.
Komise má nyní několik možností. Pokud ByteDance podezření vyvrátí, řízení může zastavit. Pokud nikoli, může postupovat udělením pokuty, případně na sociální síť podat žalobu, pokud zjištění budou obzvláště závažná.
Ještě významnější dopady by mělo schválení připravovaného zákona, který by firmám napojeným na čínskou vládu znemožnil provozovat sociální sítě. Schválila jej Sněmovna reprezentantů, rovněž prezident Joe Biden již avizoval, že je připraven jej podepsat. Lobbisté TikToku ale pravděpodobně byli poměrně úspěšní v druhé komoře Kongresu, Senátu, kde přední představitelé již oznámili, že chtějí být „umírněnější“.
Řešením by pro čínské provozovatele každopádně bylo síť prodat některé z amerických firem. Jak Hrot24 informoval, případné spoluinvestory pro nákup TikToku již oslovil Robert Kotick, bývalý CEO herního giganta Activision Blizzard. Podle expertů se hodnota TikToku pohybuje v řádu stovek miliard amerických dolarů.