Tatra Phoenix 3. generace

Tatra Phoenix 3. generace

Tatra Trucks (publikováno se svolením)

Ikonické vozy

Strnadova Tatra hlásí úspěšný rok, vedou armádní zakázky

Automobilka Tatra Trucks zaměstnává více než 1800 lidí a dalších 500 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie. Akcionáři Tatra Trucks jsou průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group a strojírenská skupina Promet Group.

Nejstarší česká automobilka Tatra Trucks prodala v roce 2024 svým zákazníkům a partnerům 1548 vozů, což je o 97 více než v roce 2023, a zaznamenala meziroční růst výroby o téměř 10 procent.

„V roce 2024 připadla největší část prodaných vozidel, přes 600 kusů, na obranný sektor. Přes 400 vozidel odebrali zákazníci v civilních odvětvích, jako je stavební průmysl, těžařství, zemědělství a další, více než 200 vozů se dostalo k hasičským a záchranářským složkám,“ řekl Kristijan Fiket, generální ředitel Tatra Trucks.

„Nejvyšší nárůst počtu vozů oproti roku 2023 se projevil v dodávkách pro civilní zákazníky. Vzhledem k mezinárodní situaci a zakázkám pro Armádu České republiky však i nadále tvoří nejvýznamnější část produkce Tatry vozidla a podvozky pro obranné projekty, a to i díky spolupráci s partnerskými společnostmi ze skupiny CSG, která je většinovým akcionářem Tatry,“ řekl Kristijan Fiket, generální ředitel Tatra Trucks.

Tatra meziročního růstu výroby navíc dosáhla v situaci, kdy na trh začala dodávat vozy zcela nových generací. „V polovině roku 2024 jsme rozběhli sériovou výrobu nové třetí generace řady Tatra Force i modernizovaných motorů Tatra V8 a V12 řady RE a koncem roku ji ještě doplnil náběh sériové produkce nejnovější generace řady Tatra Phoenix,“ uvedl Radomír Smolka, člen představenstva společnosti zodpovědný za výzkum a vývoj.

„Také jsme začali sériové vozy vybavovat nově vyvinutými tatrováckými nápravami a novým systémem řazení F-shift převodovky Tatra vlastní konstrukce,“ doplnil. „Pro Tatru výroba těchto moderních vozidel vybavených špičkovými elektronickými a bezpečnostními systémy znamená výrazný technologický předěl a příslib do budoucna.“

Loňské investice do rozšíření výrobních kapacit umožní společnosti Tatra Trucks od letošního roku opět navýšit objem produkce vozidel. Letos se plánují další investice do budov a strojního zařízení v objemu několika stovek milionů korun. Tento krok vytvoří podmínky pro uspokojení poptávky po vozech Tatra, která má rok od roku stoupající tendenci, a upevní pozici kopřivnické automobilky na domácím i světovém trhu.

V loňském roce Tatra dodala vozidla zákazníkům v řadě zemí na několika kontinentech. Kromě domácího trhu putovaly největší počty vozů do Nizozemska, Austrálie, Indie, Německa, Rakouska a na Slovensko. V oblasti vojenských vozidel a podvozků pro speciální aplikace dominovaly dodávky logistických automobilů a podvozků pro potřeby Armády České republiky na základě dohod z předešlého období, navíc ministerstvo obrany v minulém roce podepsalo rámcovou smlouvu na dalších více než 800 vozidel Tatra.

K této smlouvě se později přidalo i slovenské ministerstvo obrany s požadavkem na více než 200 vozidel. Tatra Trucks také ve spolupráci s DAF Trucks pokračovala ve výrobě logistických vozidel pro belgickou armádu. Další stovky vozidel odebraly partnerské společnosti ze skupiny CSG pracující na armádních projektech pro zahraniční zákazníky.

Pro Tatru jsou stěžejními a referenčními zákazníky i hasičské a záchranářské složky. To podtrhuje i fakt, že v minulém roce se Tatra jako subdodavatel ve spolupráci se společnostmi THT Polička a KOBIT-THZ podílela na dodávkách desítek hasičských speciálů Tatra Force na základě smluv, které tyto společnosti uzavřely s Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR v minulém období.

Loni navíc obě firmy ve spolupráci s Tatrou získaly zakázky ve formě rámcových smluv na další hasičská vozidla na podvozcích Tatra Force, která čeští hasiči získají v následujících letech. Skupina CSG také bezprostředně po loňských ničivých povodních v Česku darovala hasičskému záchrannému sboru devět nákladních automobilů Tatra Phoenix a tři kusy vyprošťovacích vozidel Tatra Force 6x6 v hodnotě více než 100 milionů korun.

Austrálie i Blízký východ

Kopřivnická automobilka nabízí svým zákazníkům vedle standardních provedení i vysoce individualizovaná vozidla pro specifické účely, která vznikají jen v malých počtech, či dokonce jen v jednotlivých exemplářích. Příkladem mohou být dva vozy Tatra Phoenix připravované pro australského dealera Offroad Trucks Australia, které se vyznačují unikátními podvozky v konfiguraci 16x16 a jsou určeny pro jeřábové nástavby.

Pro zákazníka na Blízkém Východě v Tatře vyrobili pětikusovou sérii speciálních podvozků Tatra Phoenix 14x10 pro podobné účely. Do stejné oblasti poputuje v brzké době také více než šest desítek logistických vozidel Tatra Phoenix, na která získala Tatra v minulém roce kontrakt ve spolupráci se společností Resource Industries.

„Vedle třetí generace modelové řady Tatra Phoenix jsme vloni také představili ve světové premiéře na veletrhu Eurosatory třetí generaci modelové řady Tatra Force v provedení pro ozbrojené síly. Ta se začne vyrábět v letošním roce a doplní široké portfolio této univerzální modelové řady. V rámci listopadového veletrhu e-Salon 2024 se uskutečnila i světová výstavní premiéra nového vozu Tatra Force e-Drive Hybrid (PHEV) 8x8. Jde o další přírůstek rozšiřující se rodiny vozů Tatra s přídomkem e-Drive, které disponují různými alternativními systémy pohonu,“ řekl Jakub Pončík, ředitel výzkumu a vývoje kopřivnické automobilky.

V dubnu se Tatře navíc podařilo získat dotační titul z programu TREND Technologické agentury České republiky (TAČR) na vývoj těžkého nákladního vozidla Tatra Force e-Drive 8x8 (BEV) využívajícího plně elektrický bateriový systém pohonu v kombinaci s vícestupňovou převodovkou Eaton.