Že vdechování hořícího tabáku poškozuje plíce a způsobuje vážné zdravotní problémy i pasivním kuřákům, v dnešní době nikdo nezpochybňuje. I proto většina vyspělých zemí reguluje reklamu na tabákové výrobky. Stejnou optikou by měla být nahlížena i velká a těžká sportovně užitková vozidla, známá pod označením SUV. Zákaz reklamy na žádané koráby silnic, které si lidé kupují hlavně kvůli pocitu větší bezpečnosti, požaduje britský think tank New Weather Institute (NWI). Těžké vozy totiž mají vyšší spotřebu než běžná auta a svými vyššími emisemi ohrožují veřejné zdraví.
Jejich rostoucí popularita stojí za tím, že emise z osobní silniční dopravy neklesají, jak si vlády mnoha zemí naplánovaly. Ve světě jsou dokonce druhým největším zdrojem zvýšování produkce skleníkových plynů mezi lety 2010 až 2018, uvedla Mezinárodní energetická agentura (IEA). Celosvětový podíl prodejů vozů SUV v tomto období narostl ze 17 procent na 39 procent.
Ochrana veřejného zdraví
„Ukončili jsme reklamu na tabák v momentě, kdy jsme pochopili, že kouření ohrožuje veřejné zdraví,“ vysvětlil ředitel NWI Andrew Simms. Proto požaduje, aby auta, jež jsou delší než 4,8 metru a jejich průměrné emise překračují hodnotu 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr, nemohla být propagována v reklamách.
Podíl na prodejích je v případně segmentu SUV stále vyšší. V Británii činí 40 procent všech nových aut, ve Spojených státech dokonce polovinu (včetně velkých pickupů).
SUV v popularitě značně převyšují prodej elektromobilů. Ve Spojením království se dobíjecích vozů ročně prodají jen necelá dvě procenta. Pokud by návrh na zákaz reklamy našel dostatečnou podporu i v britském parlamentu, dotklo by se to třetiny „nejšpinavějších“ aut, která se na trhu prodávají. Regulace má podle ochránců klimatu vést k tomu, že je zákazníci nebudou tolik žádat.
„Je načase, aby se problém veřejného zdraví a dopadů na klima způsobený emisemi z aut nezhoršoval. Ve světě, který je ohrožován pandemií, lidé potřebují čistý vzduch a více místa ve městě a v ulicích,“ argumentuje Simms.
Na britských ostrovech loni automobilky utratily za reklamu 1,2 miliardy liber. Celosvětově se náklady vyšplhaly na 35,5 miliardy dolarů, z velké části na propagaci SUV. Tyto vozy jsou vykreslovány automobilkami jako záruka bezpečnosti, ale jejich provoz způsobuje problémy okolí nejen zvýšenými emisemi, ale také většími rozměry na parkovištích. Kritizuje se i to, že v případě nehody s chodcem nebo cyklistou jsou následky tragičtější.
Uhlíková neutralita v ohrožení
Velká Británie se zavázala k tomu, že se do roku 2050 stane uhlíkově neutrální, tedy že nebude čistým producentem skleníkových plynů. To ale nebude možné splnit, pokud se nezpřísní pravidla pro emise u nově prodávaných automobilů. I po brexitu mají být emisní standardy pro automobilky stejně přísné, jako tomu bude i ve zbytku Evropské unie. Do roku 2030 by se měly emise vozů v nabídce výrobců snížit o 37,5 procenta na kilometr, počítá vláda Borise Johnsona.
Nevládní organizace požadují, aby vláda urychlila přechod na používání elektromobilů. Dochází ale k pravému opaku, protože stále více zákazníků si místo úspornějšího auta kupuje vozy ve třídě SUV. Proto se poslední čtyři roky průměrné emise na jedno nově prodané auto v Británii zvyšují.
Zákaz reklamy na velké osobní vozy by mělo podle příznivců regulace vést k tomu, že výrobci přesunou svou pozornost na propagaci menších a úspornějších aut, případně elektromobilů.
Reklama slibuje únik
Robert Gillet z nevládní organizace Possible tvrdí, že se miliony obyvatel Británie snaží snižovat uhlíkovou stopu, automobilová lobby ale propaguje hlavně prodej velkých sportovně užitkových aut. Značná část z nich je přitom nevhodná do úzkých ulic britských měst.
„Zavádějící reklama nám slibuje svobodu a únik. Realitou v městském prostředí ale jsou dopravní zácpy, toxické znečištění ovzduší, zvyšující se uhlíkové emise, které ničí naše cíle v oblasti ochrany klimatu. Vytvořme prostor pro dýchání a přemýšlení bez reklamních tlaků velkých znečišťovatelů,“ nabádá aktivista z organizace, jež také podporuje zákaz reklamy na velká auta.