Strojvedoucí na háku
Strojvedoucím končí platnost licencí. Fenomén čekání na poslední chvíli může napáchat větší škody než stávka.
redaktor
Je to deset let nazpět, co první strojvedoucí dostali od státu licence. Dokumentům, které si mohou přenášet od jednoho dopravce k druhému, teď ve stovkách případů končí platnost. A ukazuje se, že se opakuje totéž co při výměně řidičských průkazů. Fenomén čekání na poslední chvíli tady ale může při nedostatku strojvedoucích napáchat větší škody než stávka. Jde o stovky zaměstnanců.
Stát toto tuší. Ví, že situace je napjatá, a ministr dopravy Karel Havlíček má ještě v živé paměti sérii nehod a neštěstí z loňského léta. Jedním z jejich faktorů bylo právě vytížení strojvedoucích.
Situace nyní dospěla tak daleko, že Drážní úřad vydal oficiální varování strojvůdcům, aby si nové licence začali vyzvedávat. Do konce roku by mělo být vyměněno celkem zhruba 1300 licencí, žádostí má úřad na stole jen 950, přičemž pro hladký průběh vydání je podle něj potřeba dvouměsíční lhůta. Pokud tedy v příštím týdnu nedoputuje do Wilsonovy ulice v Praze 2 na 300 žádostí, což se čekat nedá, na konci roku mohou Česku chybět strojvedoucí. „Někteří žadatelé i přes opakovaná upozornění předkládají žádosti pouze s několikadenním předstihem,“ stojí ve varování úřadu. Strojvůdci proto vymýšlejí různé triky. Chtějí třeba jen potvrzení, že si o licenci požádali, a věří, že s ním budou moci jezdit.
Pokud by šlo o český kolorit s výměnou řidičských průkazů, asi by to ani nestálo za řeč. Pokud ale reálně hrozí, že z provozu budou dočasně odstaveny stovky strojvedoucích, je to problém, na který by se mělo ministerstvo dopravy připravit. Protože takový problém se rovná efektu slušné stávky a riziko škod je velké. Je to jeden z úkolů pro příštího ministra dopravy. A že jich po osmi letech úřadování hnutí ANO není zrovna málo, je také známá věc.