Bankrot
Stoli Group USA: Vodka, kybernetické útoky a boj s Ruskem vedou k bankrotu
šéfredaktor
Proslulá značka Stoli, dlouhodobě spojovaná s představou ruské vodky, čelí v USA vážné krizi. Americká divize Stoli Group požádala o ochranu před věřiteli podle kapitoly 11 zákona o bankrotu. Tento krok je důsledkem souběhu několika faktorů: klesající poptávky po alkoholu, masivního kybernetického útoku a letitého právního sporu s ruskou vládou.
V dokumentech pro soud společnost přiznala značné finanční problémy, přičemž její závazky odhadla na 50 až 100 milionů dolarů. I když bankrot postihuje pouze americkou část firmy, produkty značky Stoli a bourbon Kentucky Owl zůstávají na trhu dostupné. Generální ředitel Chris Caldwell k situaci uvedl: „Skupina Stoli čelí od svého vzniku před téměř 25 lety neustálým útokům ze strany Ruské federace.“
Od Stolichnaye ke Stoli: Politický a obchodní boj
Až do roku 2022 byla značka v USA známa jako Stolichnaya, což znamená „hlavní město“. Po ruské invazi na Ukrajinu a následných bojkotů produktů s ruskými kořeny byla přejmenována na Stoli, aby se jasně zdůraznila její distanc od Ruska. Tento krok nebyl jen symbolický. Zakladatel společnosti, miliardář ruského původu Jurij Šefler, musel již v roce 2000 opustit Rusko kvůli svému odporu vůči režimu Vladimira Putina.
Ačkoliv je vodka stále vnímána jako „ruská“, její výroba probíhá již desítky let v Lotyšsku. Mateřská společnost SPI Group sídlí v Lucembursku a vlastní i další značky vín a lihovin. Rusko však Stoli Group nepřestalo pronásledovat. Letos byla firma i její vlastník ruskou vládou označeni za „extremistické entity působící proti zájmům Ruska“. Právní spor mezi společností a ruským státem spolykal podle firemních zástupců již desítky milionů dolarů.
K problémům se přidaly i technologické potíže. Stoli Group se stala terčem masivního kybernetického útoku, který vážně narušil její provoz. Generální ředitel Caldwell situaci popsal jako „zničující“ a uvedl, že firma musela dočasně přejít na manuální provoz, zatímco postupně obnovuje své systémy.
Oslabená poptávka a budoucí vyhlídky
Současná situace Stoli Group USA odhaluje širší problém, kterému čelí celý alkoholový průmysl. Po pandemii, během níž spotřebitelé nakupovali alkohol ve velkém a pili především doma, došlo k poklesu zájmu. Od roku 2023 firma sleduje „výrazný útlum a oslabení poptávky po alkoholu“, což se negativně projevilo i na ziscích dalších značek.
Přesto Stoli Group USA doufá, že reorganizace v rámci ochrany podle kapitoly 11 umožní firmě stabilizovat své podnikání. Značka však musí řešit nejen finanční problémy, ale také přetrvávající geopolitické a kybernetické hrozby. Tento příběh dokládá, že být ikonickou značkou v globalizovaném světě může přinášet nejen úspěch, ale i vysokou cenu.