Konkurence pro Airbnb a Booking: Startup Bob W dobývá s krátkodobými pronájmy Evropu
Finský startup Bob W, který má za cíl se stát alternativou ke službám AirBnB či Booking, získal od investorů dalších 40 milionů eur. Společnost momentálně nabízí k pronájmu pokoje v aparthotelech v 17 městech ve Finsku, Estonsku, Německu, či Holandsku.
Služba Bob W se podle informací webu TechCrunch chce od konkurence odlišit zejména tím, že zákazníkům dodává komplexní služby od ubytování přes zapojení do kulturního života v dané lokalitě. Na rozdíl od konkurenčních služeb tento startup primárně dává přednost komerčním nemovitostem před soukromými (rezidenčními) byty či domy. Je to v podstatě logická reakce na rostoucí míru regulace krátkodobých pronájmů v mnoha městech Evropy.
„Máme k dispozici různé nemovitosti s více bytovými jednotkami, které jsou ale od začátku určené k podnikání. Dalo by se tedy říci, že fungujeme ve stejném či srovnatelném režimu jako klasické hotely. A protože respektujeme místní právní prostředí, odpadají nám rizika, která jsou spojená s krátkodobými pronájmy v rezidenčních nemovitostech,“ řekl spoluzakladatel a generální ředitel Bob W Niko Karstikko.
Nemovitosti tak Bob W spravuje a provozuje například prostřednictvím leasingových smluv a stará se tak o to, aby měl host vše, co potřebuje. A využívá k tomu zejména mobilní a moderní technologie tak, aby mohla mít co nejméně zaměstnanců.
„Kombinace dostupných technologií nám umožňuje službu dobře škálovat. Nedávno jsme například v Amsterdamu dostali na trh dva domy s více než 150 byty a to s pouhými čtyřmi zaměstnanci,“ pokračoval Karstikko a dodal, že ve srovnání s hotelovými službami jsou nesmírně úsporní a opravdu nepotřebují téměř žádný personál. Kromě těch nejnutnějších profesí totiž komfort pro hosty zajišťuje vzdálená správa skrze IoT. „Díky čidlům a dalším zařízením máme přehled o teplotě, vlhkosti či hluku,“ dodal.
A na online principu funguje nejen správa nemovitostí, ale také přístup pro hosty a veškeré další služby. Hosté dostanou prostřednictvím mobilní aplikace Bob W kódy, které fungují jako klíče od pronajímanho bytu či domu. Kromě ale toho ale aplikace slouží i jako digitální tržnice přidružených služeb, jenž má za cíl propojit hosty s místními podniky, jako jsou půjčovny kol, posilovny či restaurace. Aplikace také dokáže vytvořit personalizovaný balíček služeb na základě profilu hosta a předchozích aktivit na webu a ještě k tomu slouží i jako virtuální asistent k řešení případných problémů.
Služba Bob W ale není zaměřená jen na několikadenní pronájmy. Nabízí ubytování v řádu dnů, ale klidně také měsíců. Karstikko uvádí, že více než polovinu zákazníků tvoří jednotlivci, ale zhruba 40 procent jsou takzvané B2B rezervace, tedy firemní pracovní cesty nebo dočasné ubytování pro zaměstnance, kteří se stěhují za prací do jiného města či dokonce země. „Našimi typickými B2B zákazníky jsou společnosti nové generace, například technologické scaleupy, startupy nebo firmy z kreativního průmyslu,“ uvedl dále Karstikko.
Podle serveru TechCrunch jsou na této finské, šest let staré firmě zajímavé i její růstové metriky. Společnosti totiž v posledních dvou letech raketově rostly tržby. „V roce 2023 už bylo osm z deseti našich trhů již ve velkém zisku, přičemž dohromady už jsou ziskové všechny trhy,“ píše web.
Dosud Bob W získal kolem 31 milionů eur. S dalšími 41 miliony eur může bez potíží pokračovat v expanzi do mnoha evropských měst. „Plánujeme vstup na nové strategické trhy v rámci Evropy, teď momentálně jsme třeba startovali v Amsterodamu a Kodani. Zároveň se ale zaměřujeme i na rozvoj stávajících trhů,“ řekl na závěr Karstikko s tím, že zatím společnost cílí jen na Evropu. „Ale v budoucnu určitě nastane okamžik, kdy se začneme dívat i za její hranice.“