Škodovka představila nové plně elektrické SUV. Elroq slibuje dojezd 560 kilometrů a zná i ChatGPT
Umělá inteligence umožňuje digitální asistentce Lauře kromě ovládání infotainmentu, navigace a klimatizace také odpovídat na obecné otázky.
redaktor
Na evropský trh vstupuje nová Škoda Elroq, první plně elektrické kompaktní SUV z dílny mladoboleslavské automobilky. Ceny vozu začínají na 799 tisících korunách, podle Škodovky tak jde o nejdostupnější elektromobil ve svém segmentu, a to i s ohledem na kapacitu baterie. Ta slibuje dojezd více než 560 kilometrů.
Podle Klause Zellmera, šéfa Škody Auto, je cena Elroqu srovnatelná se svým protějškem se spalovacím motorem – tím je Karoq. „Kromě toho je elektrický Elroq naším prvním modelem s designovým jazykem Modern Solid, definovaným propracovaností, funkčností a novými vizuálními akcenty, jako je lesklá černá maska Tech-Deck Face. Ta nahrazuje klasickou masku chladiče,“ říká.
V souladu s rebrandingem automobilky chybí na Elroqu klasický okřídlený šíp, který již zdobí pouze „spalováky“. Nové elektromobily tak musejí tradiční logo oželet. Nápisy „Škoda“ jsou na kapotě i na volantu.
Elroq je k dispozici se třemi velikostmi baterie a v různých výkonových verzích. Ty začínají na hodnotě 125 kilowattů u základního modelu Elroq 50. Model Elroq 85 může dosáhnout maximálního dojezdu více než 560 kilometrů. Vrcholný Elroq 85x s pohonem všech kol je pak vybaven druhým elektromotorem na přední nápravě. Dobít z 10 na 80 procent lze vůz za 25 až 28 minut, záleží ovšem na nabíjecí stanici.
Zavazadlový prostor má základní objem 470 litrů, který lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na 1 580 litrů. V interiéru se nachází centrální obrazovka infotainmentu i řada recyklovaných materiálů. Pod displejem je dotyková lišta a pod ní fyzická tlačítka, která umožňují rychlý přístup k nabídkám ovládajícím asistenční systémy, jízdní režimy, parkovací funkce a ovládání klimatizace.
Elroq rovněž nabízí digitální asistentku Lauru, která je nyní „chytřejší“ díky integraci chatbota ChatGPT. Umělá inteligence umožňuje Lauře kromě ovládání infotainmentu, navigace a klimatizace také odpovídat na obecné otázky. Rozsah odpovědí, a to i na složité dotazy, se prý neustále rozšiřuje.
K dispozici je i funkce parkování na dálku. Uložený parkovací manévr umožňuje řidiči „naučit“ Elroq zapamatovat si příjezdy dlouhé až 50 metrů k celkem pěti různým parkovacím místům, které poté na požádání automaticky provede.
Délka vozu je 4 488 milimetrů, šířka 1 884 milimetrů a výška 1 625 milimetrů. Pohotovostní hmotnost vozu pak činí 1 949 kilogramů. K dispozici bude i sportovní varianta Sportline a limitovaná edice First Edition.