Profimedia.cz
Rukavice dolů! Miliardáři se rvou o hokej
Developer Petr Dědek se rozhodl ovládnout český hokej. Majitel hokejových Pardubic ale narazí na těžkého soupeře – berounské miliardáře z Tipsportu.
šéfreportér
Do Česka dostal prestižní golfovou šňůru PGA, malý hokejový zázrak se mu povedl už před 12 lety v rodném Vrchlabí, které díky němu hrálo druhou nejvyšší soutěž. Letos se rozhodl vrátit slávu pardubickému Dynamu, když jej získal do svého držení od města. Petr Dědek patří mezi mladou generaci českých miliardářů, selfmademanů, kteří ke svému zbohatnutí nepotřebovali privatizace a obchodní války. I proto vrchlabskému elektrotechnikovi sebevědomí rozhodně nechybí. Ostatně jeho hokejové plány nabývají úctyhodných rozměrů.
„To vše je teprve začátek,“ říká trochu tajemně Dědek, který oznámil svůj záměr převzít vedle tradičního východočeského klubu také obchod s marketingovými a televizními právy extraligových týmů.
Agresivní nabídkou chce odstřihnout společnost BPA sport marketing, která je partnerem klubů od roku 1993. Firmu vytvořil a řadu let vlastnil mocný podnikatel let minulých Antonín Charouz.
My to umíme dělat…
Dědek klubům nedávno navrhl, že od ročníku 2023/2024 jim bude schopen posílat 210 milionů korun, tedy 15 milionů pro každý. Navíc za podpis smlouvy s jeho agenturou Relmost má každý klub získat jednorázový bonus tři miliony.
BPA nyní klubům vyplácí 130,2 milionu korun na sezonu, což představuje 9,3 milionu na jeden tým. BPA má smlouvy s kluby do roku 2023. I ona už dříve klubům navrhla milion korun každému jako bonus za prodloužení kontraktu.
„Cílem je získat více peněz pro hokej. A my to umíme dělat, máme zkušenosti, které českému hokeji mohou hodně pomoct,“ říká Dědek, který kromě golfové marketingové agentury Relmost vlastní také placenou televizi Golf Channel. Jádro jeho majetku se ale rekrutuje z developmentu a pronájmu logistických areálů pod hlavičkou jeho společnosti D+D Real. Veřejně mu už vyjádřil podporu například Miroslav Schön, boss hokejového Hradce Králové a spolumajitel obchodníka se zahradní technikou Mountfield.
Dědkovým soupeřem je ale neméně úspěšná a bohatá sázková skupina Tipsport. Ta vlastní BPA od roku 2016. Sázková kancelář navíc stojí po boku českého hokeje od 90. let jako jeden z hlavních sponzorů. Aktuálně je titulárním partnerem nejvyšší soutěže.
Jako výstřel z kanonu
Nenápadná berounská skupina, za kterou stojí 13 ještě nenápadnějších berounských patriotů, je stroj na peníze – klíčový ukazatel EBITDA sázkové skupiny, kam kromě Tipsportu patří také sázková kancelář Chance a loterijní společnost Korunka, dosáhl loni 2,5 miliardy korun. V tomto ohledu Tipsport představuje silnější ekonomický celek, než který ovládá Dědek.
„Asi se dá chápat, že kluby mají pocit, že jim chodí málo peněz. Ale zaráží nás ta agresivní forma pana Dědka, se kterou v médiích vystoupil. Jako výstřel z kanonu,“ říká jeden z nejvýraznějších majitelů Tipsportu Vratislav Randa. Ten se s Petrem Dědkem navíc dobře zná osobně z tuzemských trávníků, oba jsou totiž vášniví a dobří golfisté.
Randa zároveň připomíná, že Tipsport přebíral kolabující BPA s dluhy 300 milionů a vlastně tak trochu na přání svazového předsedy Tomáše Krále. I proto mu současný mediální výstup Petra Dědka nepřipadá úplně fér.
„Máme svědomí čisté. Naše skupina za ta léta do hokeje napumpovala možná miliardy korun. V agentuře peníze nezůstávají, to lze vyčíst z účetní závěrky, všechny končí u klubů. Představa, že BPA je lukrativní byznys, je mylná. Naší snahou bylo vždy vyjednat co možná největší peníze od partnerů a televizí, což je extrémně těžká disciplína. Nevím, jaký tajný recept by pan Dědek mohl mít v rukávu, aby příjmy takto skokově zvýšil,“ zamýšlí se Randa s tím, že svých hokejových pozic se Tipsport nebude chtít rozhodně vzdát bez boje. Oba miliardářské tábory si to tak příští rok rozdají ve výběrovém řízení.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.