Rok od záchrany. Botas otevírá první kamennou prodejnu a nabízí už i mikiny a tepláky
Téměř před rokem koupila zlínská obuvnická firma Vasky značku Botas, která kvůli likvidaci málem zanikla. Výrobci legendárních botasek se ale podařilo vrátit se do černých čísel. A na tento rok má velké plány.
redaktor
Ještě začátkem loňského roku nebylo jasné, zda se Botas, tedy firma ze Skutče u Chrudimi s více než sedmdesátiletou tradicí, zvládne dostat ze svých problémů. V lednu roku 2023 přerušila provoz a její vlastník, společnost Benal, poslal Botas do likvidace. Na vině prý bylo zdražení energií, výpadek exportu do Ruska kvůli válce na Ukrajině nebo nedostatek kvalifikovaných pracovních sil.
V momentě, kdy se o tom dozvěděl zakladatel a majitel zlínské společnosti Vasky Václav Staněk, okamžitě zvedl telefon a tehdejšímu majiteli Botasu zavolal. „Když jsem Vasky zakládal, dal jsem si za cíl, aby v Česku i nadále žila poctivá ševcovina. Proto chci, aby se botasky nadále vyráběly u nás,“ napsal Staněk loni na LinkedInu.
Začátkem dubna bylo jasno. Novým majitelem výrobce ručně šitých kožených bot se stala firma Vasky. Cenu jednotlivé strany nezveřejnily, podle odhadu Hospodářských novin se nicméně jednalo o sumu v řádech nízkých desítek milionů korun. Jak se Botasu podařilo po roce od insolvence postavil zpět na vlastní nohy?
Botasky chtějí i mladí
Za uplynulý rok se Botasu, kterému teď šéfuje bratr zakladatele Vasky Vít Staněk, podařilo prodat 12 tisíc párů bot. Značka zároveň představila pět nových kolekcí botasek a také svou první kolekci oblečení. Nejprodávanějším párem se staly Botas Classic v barvách trikolory. „Tyto boty jsou nejen módním kouskem, ale také vzpomínkou na slavnou minulost. S respektem k původnímu designu jsme provedli jen pár úprav,“ říká CEO Botasu.
Botas/Vasky
Podle něj teď Botas oslovuje i mladší cílovou skupinu. Díky zmiňovaným lehčím modifikacím pro ni můžou být lakavé nejen starší modely bot, ale i trička, mikiny nebo tepláky z nové kolekce. „Tímto způsobem dokážeme Botas zachovat úspěšným i pro další generace,“ doplňuje Vít Staněk.
Kromě módních novinek otevře Botas i svou první kamennou prodejnu v Krakovské ulici u pražského Václavského náměstí, a to 2. dubna. V průběhu května pak plánuje spuštění vlastního e-shopu. Doposud mohli jeho zákazníci nakupovat botasky jen v rámci prodejen či webu Vasek.
Vše je možné díky návratu k černým číslům. Za první rok obnoveného působení zaznamenala značka obrat z prodeje okolo 30 milionů korun. V roce 2024 pak míří na 60 milionů. Rekordní byl minulý týden, během kterého se značce podařilo prodat přes 1 600 párů botasek.
Dlouhodobým cílem Vasky je, aby se boty v Česku vyráběly i za dalších sto let. „Je to již osm let, co pracujeme na tom, aby ševcovina měla na trhu své místo. Její kouzlo by nemělo zůstat jen v učebnicích dějepisu,“ uzavírá Václav Staněk.