Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Proč Hollywood stávkuje? Vše, co jste nechtěli vědět, a už vůbec byste se na to neptali

Neptejte se Bradleyho Coopera na jeho scénář a herecký výkon ve filmu o Leonardu Bernsteinovi.

Proč Hollywood stávkuje? Vše, co jste nechtěli vědět, a už vůbec byste se na to neptali
ilustrační foto | Juan Camilo Bernal / Shutterstock.com

Bradley Cooper napsal pro film Maestro o slavném americkém muzikantovi scénář; také jej produkoval, režíroval a hraje v něm. Smí však film propagovat pouze jako producent a režisér. Veškeré otázky týkající se scénáře nebo vlastního hereckého výkonu musí naopak odmítat. Proč? Protože Hollywood stávkuje.

Stávku vyhlásila minulou středu odborová organizace amerických herců Sag-Aftra (vznikla v roce 2012 sloučením herecké asociace Screen Actors Guild a Americké federace televizních a rozhlasových umělců) na čtvrteční ráno poté, co jednání s AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers), která zastupuje šéfy studií, skončila boucháním dveří namísto dohodou. Sag-Aftra má přibližně 160 tisíc členů: patří do ní nejen herci ve filmech a televizních pořadech, nýbrž i herci ve videohrách, rozhlasoví moderátoři, modelky, influenceři na YouTube a kdovíkdo ještě. Technicky vzato se působnost odborů vztahuje pouze na území USA, neformálně však Sag-Aftra požaduje, aby se její členové stáhli z jakékoli produkce kdekoli na světě.

Svazu předsedá Fran Drescherová, na niž funkcionářská dráha víceméně zbyla. Její největší úspěch v původní herecké profesi se datuje do minulého tisíciletí – pokud za úspěch považujete roli v seriálu The Nanny. 

Kritika, podpora, změna

Drescherová minulý týden nadzvedla nejedno obočí. Zaprvé tím, že se nechala fotografovat s celebritou bez portfeje Kim Kardashianovou, a zadruhé tím, že za tímto účelem odjela do Itálie, právě když jednání vrcholila. Jako nejlepší obranu zvolila útok: vyrukovala s plamenným projevem, v němž se obula do šéfů hollywoodských studií. „Hájí se chudobou, říkají, jak prodělávají vlevo i vpravo, a přitom dávají svým generálním ředitelům stovky milionů dolarů. Je to nechutné. Hanba jim.“ Dokonce se dovolávala ducha francouzské revoluce: „Nakonec lid prolomí brány Versailles a pak to skončí!“ Přičemž z nějakého důvodu sebe počítá mezi vzbouřence, nikoli mezi bourbonské dvořany.

Stávkující však na své straně mají i důležitá jména („důležitá“ v kontextu masové komerční filmové produkce). Již týden před stávkou naznačil ochotu stávkovat odboráři iniciovaný dopis, jejž podepsali například Meryl Streepová, Jennifer Lawrenceová, Charlize Theronová, Joaquin Phoenix, Jamie Lee Curtisová, Olivia Wildeová a Ewan McGregor. V pátek pak přišla ke slovu kohorta napomádovaných seladonů celého světa, když se ke stávce připojil i její exkluzivní zástupce George Clooney. „Aby naše branže přežila, je změna nutná,“ prohlásil; podle kontextu soudě tím neměl na mysli, že vyprázdněná, bezduchá hollywoodská produkce je příliš velkým luxusem a je třeba ji radikálně zeštíhlit.

Mezi další známé osobnosti, které během následujících 24 hodin vyjádřily stávce podporu, patří John Cusack a Mark Ruffalo, také herci. Do úterního rána nezaznamenala světová média ani jediný významný herecký hlas proti. Stávka se tak stala pro prudce individualisticky založené umělce příležitostí demonstrovat jinak vzácnou myšlenkovou jednotu.

Co tedy odbory vlastně chtějí? Jednou z jejich hlavních rolí je vyjednávání podmínek se studii. Poslední taková významná dohoda byla podepsána v červenci 2020, jenže ta téměř okamžitě padla za oběť pandemii. Tato dohoda měla vypršet letos 30. června. Hlavním sporným bodem jsou samozřejmě peníze. Konkrétně jde o tantiémy, jež umělci dostávají za opakované uvedení filmů nebo televizních pořadů. Dalším sporným bodem je otázka, kdo vlastní hercovu podobu, pokud ji vygeneruje umělá inteligence. 

Streamování změnilo všechno

Vtip je v tom, že odborářští vyjednavači požadují odměny na základě sledovanosti, jíž se audiovizuální díla těší na streamovacích službách. Streamovací společnosti – kromě Disneyho také například Netflix a Amazon – však nejsou ochotny tyto informace sdílet, což situaci právě neulehčuje.

Streamování razantně proměnilo způsob, jímž studia filmy a seriály svým divákům předkládají a jak na nich vydělávají. Streamovací společnosti vydělávají peníze na předplatitelích; pořady a filmy jsou v podstatě reklamou na předplatné. Navíc jsou od uvedení dostupné kdykoli; slovo repríza tak ztratilo smysl a měření hodnoty díla jeho popularitou je obtížnější.  

Stávkující člen SAG-AFTRA James Mathis III demonstrace s dalšími členy SAG-AFTRA a stávkujícími pracovníky WGA (Writers Guild of America) před Warner Bros. Studio, poblíž billboardu k filmu Barbie
foto Profimedia.cz

Z toho plyne spor o tantiémy. Čím většího významu a sledovanosti filmy a spol. na streamovacích platformách získají, tím významnější je i částka, kterou by tantiémy generovaly – kdyby ovšem streamovací společnosti data zpřístupňovaly.

A co umělá inteligence? Ještě před šesti měsíci nikdo ve filmovém průmyslu o umělé inteligenci jako o existenční hrozbě nepřemýšlel. Zdálo se, že vizuální kvalita, již je AI schopna vygenerovat, nestačí na to, aby ve velkém nahradila tradiční filmovou tvorbu – ale rychlost strojového učení je pro tvůrce důvodem k obavám.

Po zbytek věků

Představy zúčastněných stran jsou vzájemně dost vzdálené. AMPTP uvedla, že nabídla „průlomový“ návrh týkající se AI. Podle hlavního vyjednavače Sag-Aftra Duncana Crabtree-Irelanda „navrhli, že by naši komparzisté měli mít možnost nechat se naskenovat a dostat jeden den výplaty. Společnost by pak vlastnila tento sken, jejich obraz, jejich podobu, a měla by možnost použít ho po zbytek věků, na jakýkoli projekt by se jí zlíbilo, bez souhlasu a bez náhrady“. Není divu, že mezi komparzisty (z nichž většina o sobě smýšlí jako o potenciální Gretě Garbo či Marlonu Brandovi) to mnoho nadšení nevyvolalo.

Ne každý, kdo se objeví před kamerou, však je milionář. Matt Damon připomněl novinářům, jak těžký je život většiny amerických herců: „Nárok na zdravotní pojištění je 26 tisíc dolarů a spousta lidí je tak tak na okraji. Tantiémy by je přes tuto hranici dostaly. Tohle není akademické cvičení. Jedná se o skutečné věci, kde jde o život.“

Pozice filmových odborů je lepší, než jakou odboráři ve Spojených státech obvykle mají. Jejich vedoucí členové jsou mnohem známější než scenáristé, jejichž odborová organizace WGA začala se stávkou již v květnu. Zmizení herců by znamenalo okamžité zastavení natáčení, finančně nejnáročnější části výroby.

Kromě toho herci nebudou moci propagovat již natočené pořady a filmy. (Proto se o hodinu posunul čas začátku čtvrteční londýnské premiéry filmu Oppenheimer, aby se herci mohli projít po červeném koberci ještě před zahájením stávky.) Zákaz propagace se vztahuje i na sociální média, kde hvězdy nyní nemohou informovat o své nadcházející práci. Znamená to také, že se herci v dohledné době nebudou účastnit chat show a všechny rozhovory v tisku a rozhlase, které se měly uskutečnit od pátku, byly zrušeny.

Festivaly v nejistotě

Trpět budou i podzimní festivaly v Benátkách, Telluride a Torontu, jež začínají koncem srpna. Všechny jsou závislé na hvězdném obsazení, aby mohly uvést své nejambicióznější filmy. Bez hvězdných osobností, které by je propagovaly, by tyto akce byly poloviční. Benátky se tak budou muset rozhodnout, zda mohou pokračovat v premiéře filmu Challengers, pokud si propagace bude muset vystačit s režisérem Lukou Guadagninem, zatímco protagonisté Zendaya a Josh O’Connor zůstanou mimo její dosah.

Z toho plyne také absurdní situace popsaná v úvodu tohoto textu: Bradley Cooper bude smět s novináři mluvit coby režisér a producent filmu Maestro, ale nikoli coby herec a scenárista. 

Jinak se dopady stávky neprojeví okamžitě, jak by to bylo v případě pekařů nebo popelářů. Oběma stranám to umožňuje riskovat. Při delším výpadku audiovizuální tvorby by se však klidně mohlo stát, že herci a scenáristé na jedné a jejich chlebodárci na druhé straně shodně zjistí, že nikoho nezajímají. Razantní změna poměrů v branži – ačkoli ne taková, o jaké mluvil George Clooney – by pak byla skutečně nasnadě.