Komentář: Cíl udržet globální oteplování na 1,5 °C je naprostá chiméra

Představa Evropy o rychlém snižování globálních emisí není reálná. EU, i když bude dekarbonizovat jako o život, s bídou vykryje indický přírůstek a celý rozvojový svět prostě neutáhne. Planeta se bude oteplovat mnohem rychleji, než kolik se slibovalo v Paříži, asi tak dvakrát, když to dobře dopadne.

Představa Evropy o rychlém snižování globálních emisí není reálná. EU, i když bude dekarbonizovat jako o život, s bídou vykryje indický přírůstek a celý rozvojový svět prostě neutáhne. Planeta se bude oteplovat mnohem rychleji, než kolik se slibovalo v Paříži, asi tak dvakrát, když to dobře dopadne.

Celý článek
0

Přetahovaná s odbory: Volkswagen má nejdražší pracovní sílu mezi automobilkami

Krize ve Volkswagenu vrcholí. Značka bojuje nejen o přežití, ale i o prolomení letitého bludného kruhu ustupování odborům. Kvůli nim má dnes tak drahé zaměstnance, že svým rivalům v oboru těžko konkuruje.

Krize ve Volkswagenu vrcholí. Značka bojuje nejen o přežití, ale i o prolomení letitého bludného kruhu ustupování odborům. Kvůli nim má dnes tak drahé zaměstnance, že svým rivalům v oboru těžko konkuruje.

Celý článek
0

Prosincové číslo magazínu Hrot: Nenápadný půvab filantropie i péče o duševní zdraví

Nové číslo magazínu Hrot nabízí pestrý mix témat – efektivní filantropii, péči o duši i tělo, technologické novinky a inspirativní osobnosti. Čekají vás také eseje, komentáře k globálním trendům, tipy na místa s vánoční atmosférou i pohledy na byznys budoucnosti.

Nové číslo magazínu Hrot nabízí pestrý mix témat – efektivní filantropii, péči o duši i tělo, technologické novinky a inspirativní osobnosti. Čekají vás také eseje, komentáře k globálním trendům, tipy na místa s vánoční atmosférou i pohledy na byznys budoucnosti.

Celý článek
0

Ponížení pro Rusko. Nedokáže opravit motory airbusů, polovinu flotily muselo uzemnit

Ruské aerolinie musely sáhnout po nepopulárním a ponižujícím opatření. Ze svých 66 letadel, které patří k moderním dvoumotorovým strojům Airbus A320neo, musely 34 uzemnit, protože je nedokážou opravit.

Ponížení pro Rusko. Nedokáže opravit motory airbusů, polovinu flotily muselo uzemnit
Airbus A320neo ruské letecké společnosti S7 Airlines, ilustrační foto | Shutterstock.com

Západní sankce nejviditelněji „kousají“ ruské letecké společnosti, jež z velké části musí spoléhat na stroje dopravních letadel výrobců Airbus a Boeing. V případě letadel značky Airbus A320neo a A321neo se jedná o nevyřešené problémy s motory, musel přiznat ruský ekonomický list Kommersant.

Polovina z flotily těchto poměrně nových letadel, jež létají od roku 2014, respektive 2016, totiž využívá motory americké firmy Pratt & Whitney. Ta spadá pod americkou zbrojní firmu RTX (dříve Raytheon). Letecké motory se ale musí pravidelně kontrolovat a opravovat. Protiruské sankce nicméně znemožňují dodávky originálních dílů pro letadla Boeing a Airbus. Bez řádné údržby a originálních dílů dochází k tomu, že se ruská dopravní flotila zahraničních strojů stává postupně nefunkční.

Kommersant napsal, že ruští odborníci z leteckého sektoru očekávají, že právě flotila strojů A320neo a A321neo bude definitivně vyřazena z provozu počátkem roku 2026. Nejvíce je zasažen dopravce S7 Airlines, jenž patří mezi tři největší ruské aerolinky. 31 z jeho 39 letadel A320neo a A321neo už muselo být nuceně uzemněno.

Nicméně polovina z těchto vyřazených strojů má ještě létat během léta 2025 na vnitrostátních leteckých linkách, protože se očekává zvýšená poptávka po letech. Tyto modely značky Airbus nyní představují asi desetinu všech zahraničních letadel ruských leteckých společností.

I proto se očekává, že po roce 2025 bude omezeno deset až patnáct procent ruské osobní letecké dopravy. Šéf ruské agentury pro leteckou dopravu Rosaviacija Dmitrij Jadrov už v červnu varoval, že se počet cestujících na linkách v Rusku snižuje, protože západní sankce znemožnily údržbu letadel.

I když letecké společnosti požádaly ruské úřady o povolení poslat některé díly na opravy do zahraničí, Moskva to podle zdrojů ruského deníku zakázala. Motory totiž lze opravit jen v zemích, které Kreml označil za nepřátelské. To platí pro většinu západních zemí, jež uvalily sankce na Putinův režim kvůli válce na Ukrajině.

Řešením má být podle deníku Izvěstija spojení sil ruského státního podniku Rosatom s dopravcem Aeroflot. Firmy mají společně vyrobit náhradní díly pro letadla značek Boeing i Airbus. Každopádně, i kdyby byly takové díly certifikovány úřady v Rusku, nesplní mezinárodní standardy pro bezpečnost v letecké dopravě. Rusko už také zvažuje možnost, že vnitrozemskou poptávku po letecké dopravě uspokojí letecké společnosti z Indie nebo Číny.