Hrot24.cz
Penta couvá z kdysi ambiciózní akvizice, zbaví se většiny v polském řetězci Empik

foto MOZCO Mateusz Szymanski / Shutterstock.com

Penta couvá z kdysi ambiciózní akvizice, zbaví se většiny v polském řetězci Empik

Investiční skupina Penta se částečně stahuje ze své polské investice v retailové skupině Empik. Většinu v ní získá šéfka firmy Ewa Szmidt-Belcarzová.  

Pavel P. Novotný

Pavel P. Novotný

šéfreportér

Psal se rok 2012 a Penta povzbuzená fenomenálním úspěchem polské Žabky měla chuť na další tučné polské sousto. Tým kolem Jozefa Janova, který zazářil právě na Žabce, si tak vyhlédl obří retailovou skupinu obchodovanou na varšavské burze, Empik Media & Fashion (EM&F). Rozsáhlý celek firem s tržbami přes 800 milionů eur (v roce 2011) se měl stát do té doby vůbec největší akvizicí Penty v její dosavadní historii. 

Na jejím postupném ovládnutí spolupracovala s mezinárodním fondem Eastbridge a společně do výkupu akcií napumpovaly hodně přes 150 milionů eur. Brzy se však ukázalo, že Empik pro Pentu druhou Žabkou nebude. Jen připomeňme, že Penta prodala polskou Žabku fondu Mid Europa Partners v roce 2011 po čtyřech letech ve svém držení. Vydělala na tom údajně přes 200 milionů eur. Dodnes jde o jeden z nejziskovějších projektů Penty vůbec. 

Empik byl však trochu jiný příběh. Tradiční obchody, které Poláci znali ještě z totality, kolem sebe nabalily obrovské množství příbuzných byznysů. Skupina se stovkami obchodů měla zřejmě příliš široký záběr – od prodeje oblečení, hudebních nosičů, knih, tiskovin, hraček, kosmetiky až po jazykové kurzy. Na rozdíl od potravin, které reprezentovala zmiňovaná Žabka, byla ale většina oblastí Empiku pod obrovským tlakem nastupující digitalizace. 

Penta sice od začátku kupovala Empik s vidinou radikální restrukturalizace směrem k digitálním prodejům, avšak její realizace se ukázala jako značně drahá a náročná. Některých částí skupiny se tak Penta raději zbavila, část zavřela a některé dramaticky překopala. 

Na komplexní přestavbě skupina od roku 2015 spolupracuje právě s uznávanou manažerkou Ewou Szmidt-Belcarzovou, která do čela Empiku přišla jakožto ostřílená poradkyně renomované společnosti McKinsey & Company a také se zkušenostmi z nadnárodních FMCG obrů jako Henkel či L’Oréal. 

„Spolupráce s Penta Investments byla vždy blízkým a otevřeným partnerstvím. Nadále sdílíme společnou vizi rozvoje Empik Group, o kterou jsme důsledně a odvážně usilovali po mnoho posledních let. Dnešek je zhmotněním dalšího důležitého kroku v historii naší spolupráce,“ uvedla Ewa Szmidt-Belcarzová, která je generální ředitelkou a předsedkyní představenstva Empik Group a nyní také většinovou majitelkou. 

Hodnotu obchodu ani jedna ze stran nechtěla komentovat, manažerský buyout v případě takto velkých firem nicméně nebývá příliš častý. Podle manažerky ale změna v akcionářské struktuře neznamená žádné zásadní změny pro fungování firmy, její strategii ani manažerské složení. S Pentou prý chtějí nadále spolupracovat při rozvoji firmy – plánované investice do roku 2026 mají podle ní dosáhnout až 350 milionů polských zlotých, tedy asi 75 milionů eur. Zamíří na podporu organického růstu, ale také na nové akvizice. 

„Dosud jsme pod vedením Ewy zdvojnásobili výsledky této společnosti v mnoha klíčových dimenzích – tedy v tržbách a EBITDA zisku. Tato transakce jen potvrzuje naši dosavadní vynikající spolupráci, umožňuje nám pokračovat v podpoře skupiny Empik a dává šanci realizovat v budoucnu vyšší zisk,“ uvedl mimo jiné Łukasz Waszak, investiční ředitel Penta Investments v Polsku. 

Holding Empik Group loni utržil v přepočtu 510 milionů eur, přitom polovinu tvořily právě prodeje na síti. Se ziskovostí je to nicméně horší. Firma udává loňský provozní zisk v přepočtu přes třináct milionů eur. Skupina dnes stojí zejména na e-commerce platformě empik.com a tržišti EmpikPlace, které využívá více než devět milionů kupujících ročně a čtyři tisíce prodejních společností. Kromě toho provozuje nadále kolem 300 kamenných poboček po celém Polsku.

„Empik Group je jedinečná společnost s historií, silnou značkou a širokým omnichannel záběrem. Za posledních sedm let jsme prošli významnou digitální transformací a překročili své cíle ve všech aspektech. Potenciál růstu je však stále obrovský. Máme ambiciózní plány a budeme je důsledně prosazovat,“ uvedla nová většinová majitelka polské obchodní skupiny. 

Pro Pentu to i tak má k success story daleko. Konečné zúčtování projektu je v dálce a asi nebude tak negativní jako třeba v případě masného holdingu, ale bezesporu se zařadí mezi investice typu Aera Vodochody, se kterými měl Marek Dospiva a spol. více starostí než radostí.