Hrotcast: Fialova vláda doma zahájila třídní boj. V Bruselu kritizuje to, s čím sama souhlasila

Může se Česko skutečně do roku 2040 posunout mezi deset nejsilnějších ekonomik EU, nebo jde pouze o naivní přání vlády premiéra Petra Fialy a jejího nového ministra průmyslu Lukáše Vlčka? O tom – i řadě dalších aktuálních témat – se dozvíte v novém Hrotcastu s Markétou Malou a Pavlem Štruncem.

Může se Česko skutečně do roku 2040 posunout mezi deset nejsilnějších ekonomik EU, nebo jde pouze o naivní přání vlády premiéra Petra Fialy a jejího nového ministra průmyslu Lukáše Vlčka? O tom – i řadě dalších aktuálních témat – se dozvíte v novém Hrotcastu s Markétou Malou a Pavlem Štruncem.

Celý článek
0

Analýza: Pro ekonomiku Česka i EU by bylo výhodnější vítězství Harrisové

Pro evropskou i českou ekonomiku by bylo výhodnější, kdyby v listopadových amerických prezidentských volbách zvítězila demokratka Kamala Harrisová. Naopak držitelé amerických akcií by vydělali na výhře republikána Donalda Trumpa. Vyplývá to z analýzy, kterou dnes představili analytici společnosti Cyrrus. Průzkumy naznačují, že souboj o Bílý dům bude letos vyrovnaný.

Pro evropskou i českou ekonomiku by bylo výhodnější, kdyby v listopadových amerických prezidentských volbách zvítězila demokratka Kamala Harrisová. Naopak držitelé amerických akcií by vydělali na výhře republikána Donalda Trumpa. Vyplývá to z analýzy, kterou dnes představili analytici společnosti Cyrrus. Průzkumy naznačují, že souboj o Bílý dům bude letos vyrovnaný.

Celý článek
0

Od bitů ke qubitům: Putování do nitra kvantového počítače

V jádru každého kvantového počítače se nachází kvantový procesor, jehož technologická konstrukce se výrazně odlišuje od klasických procesorů využívaných ve standardních počítačích.

V jádru každého kvantového počítače se nachází kvantový procesor, jehož technologická konstrukce se výrazně odlišuje od klasických procesorů využívaných ve standardních počítačích.

Celý článek
0

Padla poslední překážka pro nákup elektroauta? Mercedes bude stavět nabíječky u kaváren Starbucks

Rozvoj elektromobility přináší netušená spojenectví. Jedním z posledních je ohlášená spolupráce automobilky Mercedes-Benz s kavárenským gigantem Starbucks. Společně chtějí rozvíjet rychlonabíjecí stanice v USA. 

Padla poslední překážka pro nákup elektroauta? Mercedes bude stavět nabíječky u kaváren Starbucks
ilustrační foto | Hernowo CP / Shutterstock.com

Mercedes chce vytvořit rychlonabíjecí stanice na více než sto místech po celých Spojených státech. První fáze programu bude mít 400 kW nabíječky u kaváren Starbucks podél dálnice Interstate 5 – což je hlavní, 1 400 mil dlouhá severo-jižní dálnice na západním pobřeží USA, která se táhne od Kanady až po Mexiko. „Představujeme si budoucnost, kde bude nabíjení vašeho vozidla stejně snadné jako si užít svůj oblíbený Starbucks,“ uvedl k plánům prezident firmy Mercedes-Benz High-Power Charging Andrew Cornelia. Tak snadné to je, už na to jen mít, chtělo by se napsat.  

Stejně jako kavárny, i automobilka chce být dostupná všem. Rychlonabíječky Starbucks tak budou k dispozici pro všechny elektromobily. Ostatně právě to si dal Mercedes jako hlavní cíl – podpořit přechod na elektroauta tím, že postaví veřejnou nabíjecí síť otevřenou pro všechny značky elektromobilů. 

Co z toho bude mít kavárenský řetězec, není úplně jasné, předpokládá se ale, že to činí především kvůli snaze zvýšit návštěvnost a komfort svých poboček. Samozřejmě kromě toho v prohlášeních nechybí ani vzletná slova o „čistém životním prostřední a propojování komunit“. „Ve Starbucks máme dlouhou historii přinášení obnovitelných a čistých energetických projektů, abychom propojili komunity, které postrádají infrastrukturu,“ řekl Michael Kobori, zodpovědný za udržitelnost Starbucks (mimochodem říká to o zemi, kde v mnohých městech nejsou samozřejmostí ani chodníky). 

Ještě jedno slovo, bez nějž by jakýkoliv článek o elektromobilitě snad nemohl existovat, nezaznělo, a tím je „udržitelnost“. „Snažíme se jako společnost být co nejvíce udržitelní,“ řekla Sarah, baristka Starbucks ve státě Washington, jejíž pobočka má nabíjecí stanice pro elektromobily. „Zároveň to usnadňuje rozhodnutí, zda si koupit elektromobil,“ nechala se slyšet Sarah. 

Nevím, kolik lidí váhalo s koupí elektromobilu právě proto, že neměli nabíječku v dosahu své oblíbené kavárny, ale v dnešním světě je možné téměř cokoliv.  

Mercedes otevřel svou první nabíjecí stanici v USA v roce 2023, jako součást počáteční investice ve výši jedné miliardy dolarů, další nabíjecí stanice v desítkách lokalit pak po celém Texasu, Alabamě, Georgii, Floridě, Jižní Karolíně, Tennessee a Kentucky. 

Zároveň má plány na rozšíření sítě do dalších oblastí – očekává se, že budou zahrnovat kolem deseti tisíc nabíjecích stanic jak ve Spojených státech nebo Evropě, tak v Číně a na dalších klíčových trzích.