Souboj o ovládnutí globálního automobilového segmentu svádí mezi sebou čínští výrobci, masivně dotovaní tamní vládou, se zbytkem světa. A přímo na čínském trhu, který je největší na světě, zahraniční výrobci na plné čáře prohrávají. Hraje se o to, kdo ovládne segment takzvaných nových vozů, mezi které Peking počítá auta s akumulátory a také ty, které disponují hybridními pohony.
Americká finanční a poradenská společnost AlixPartners došla k závěrům, které nepotěší evropské, americké, japonské nebo korejské výrobce automobilů. Do roku 2030 podle ní totiž zahraniční automobilky v největší asijské ekonomice prakticky vyklidí pozice.
Segment elektromobilů a hybridů totiž ze sedmdesáti procent ovládnou čínští výrobci. Z globálního koláče na tomto trhu ukousnou firmy z říše středu až třetinový podíl, tedy vyrobí a prodají devět milionů elektrických a hybridních vozů za rok. Tomuto vývoji na trhu nezabrání ani vysoká cla na dovoz elektromobilů ve Spojených státech nebo v Evropské unii.
Cla, kterými se Západ brání čínské konkurenci, totiž nedokážou zabránit čínským výrobcům uspět na globálním trhu. Většina západních automobilek stále nepřišla na způsob, jak se na čínském trhu prosadit, zdůraznil Stephen Dyer, šéf AlixPartners pro čínský trh. Západní manažeři podle něj nejsou ochotni riskovat a navrhnout takové auto, které dokáže na globálním trhu s elektromobily uspět, řekl pro americkou televizi CNBC.
Už nyní hlásí západní značky z čínského trhu propad prodejů a tržeb. Německá automobilka Porsche oznámila, že se jí prodeje luxusních vozů v první půlce roku propadly o třetinu a obvinila čínské zákazníky, že se stále více orientují na cenu produktů. Z takového vývoje pochopitelně profitují čínští výrobci a expandují i na evropské trhy, případně na další trhy v zámoří.
Dyer vysvětlil, že zavedení cel EU na čínské elektromobily ve výši 38 procent umožní čínským automobilkám udržet ziskové marže ve výši 20 procent a odpovídají maržím, kterých dosahují na domácím trhu. Navíc čínští výrobci, jako je BYD, přesunou z velké části výrobu přímo do Evropy. V případě značky BYD to je už Maďarsko a chystá novou továrnu v Turecku. Další produkční linku otevřela v Thajsku.
Západní značky se sice snaží udržet postavení na čínském trhu prostřednictvím partnerství s čínskými výrobci, ale ani to jim nezaručí, že jim prodeje v říši středu nebudou klesat. Čínští výrobci dokážou vyrábět levněji. BYD prodává svůj model elektromobilu Seagull v přepočtu za necelých 225 tisíc korun.
Analytici z Bank of America minulý měsíc uvedli, že by měly americké automobilky z čínského trhu co nejrychleji odejít, protože nemohou cenovou válku s čínskou konkurencí vyhrát.