Hrot24.cz
Pád akcií kvůli rande. K-pop drasticky tratí na hodnotě

instagram/riize_official

Pád akcií kvůli rande. K-pop drasticky tratí na hodnotě

K-popu, oblíbenému podžánru populární hudby, se v poslední době obchodně nedaří. Vydavatelstvím mezinárodně oblíbených umělců padají akcie. V jednom konkrétním případě stačilo k propadu hodnoty vydavatele to, že si jeho interpret údajně zašel na rande. Fanoušci ani byznys takový „prohřešek“ nevydýchali.

Vladimír Barák

Pochopit svět K-popu, žánru s jihokorejskými kořeny, není úplně jednoduché. Hudební směsice, která kombinuje prvky popu, hip-hopu, elektronické hudby a dalších stylů, je ale mimořádně úspěšná u dospívajících. Pro ty jsou poslechově i vizuálně atraktivní nejen kolovrátkové a poměrně návykové refrény, ale také vizuálně povedené videoklipy, propracovaná choreografie a plody nese rovněž marketingovými týmy pečlivě budovaná image samotných interpretů.

Jenže v posledních měsících k-popovému hudebnímu odvětví očividně dochází dech. Dobré je to možná pro mentální zdraví posluchačů, horší pro byznys hudebních vydavatelů. Jak si všímá například televize CNBC s odkazem na data prestižní investiční instituce Goldman Sachs, předním zastoupením populárních umělců padá hodnota akcií. A vůbec ne málo.

Akcie společnosti JYP Entertainment, zastupující chlapeckou skupinu Got7 nebo dívčí Twice, od začátku roku klesly o více než 37 procent. YG Entertainment ztratila na hodnotě o téměř 17 procent. Přitom tato společnost zastupuje a drží práva na hudbu skupiny BigBang, průkopníka žánru. Jen tak tak se drží Hybe, zastoupení BTS, pravděpodobně nejúspěšnější skupiny K-popu s globálním dopadem. Pokles akcií činí asi 4,5 procenta.

Velké ztráty ve výši 17 procent od ledna vykazují rovněž akcie společnosti SM Entertainment. Zatímco u předchozích společností jsou propady hodnoty akcií spojovány zejména s velkou konkurencí a případně absencí nových masově rozšířených hitů, u SM Entertainment trh reagoval na kontroverze spojené s jedním ze zpěváků skupiny Riize, Antonem. Dvacetiletý mladík se „provinil“ tím, že si vyšel na schůzku s dívkou. Všiml si toho pozorný fanoušek a pár vyfotil, o čemž následně referoval na sociálních sítích.

Pro celou hudební skupinu, zastoupení i vydavatele se to rovnalo katastrofě. Hvězdy K-popu totiž mají často i smluvně zakázáno navazovat intimní vztahy. A pokud s někým randí, nesmí se o tom nikdo dozvědět. Každá romance je totiž tvrdě potrestána fanynkami nebo fanoušky, kteří najednou ztratí o svůj idol zájem.

V tomto případě se management zpěváka snažil uhasit požár, ale příliš se mu to nepodařilo. Sám interpret rychle přispěchal s ujištěním, že rozhodně nešlo o partnerku. Sama dívka se vyjádřila, že jsou jen „přáteli“. A zastoupení firmy rozeslalo do médií nekompromisní tiskovou zprávu: zpěvák žádnou dívku nemá, ten, kdo tvrdí opak, šíří pomluvy. A ty jsou trestné. „Budeme podávat trestní oznámení,“ zaznělo. Pád akcií o sedmnáct procent hovoří za vše.

Podle Goldman Sachs to však neznamená, že by K-pop směřoval k zániku. Naopak, do budoucna předpokládá posílení žánru. Důvodem je to, že čím dál většímu množství umělců se daří bodovat i v mekce popmusic, USA.

Například dívčí skupina NewJeans, pod patronátem Hybe, vystoupala s novým albem Get Up na první místo v žebříčku U.S. Billboard 200. To je pro mimoamerické interprety obrovský úspěch. Všiml si toho i hudební titán Universal Music Group, který oznámil rozšíření spolupráce se zastoupením Hybe s cílem „podpořit talentované zahraniční umělce“.

Podle Sachse je pak velmi atraktivním trhem a příležitostí k růstu pro k-popové umělce Japonsko. „Stále je tento atraktivní trh poměrně přehlížen,“ uvedli analytici.