Otrokář, špion a zloděj. Pověst čínské aplikace Temu je stále horší
Žádný on-line obchod nemá ve Spojených státech tolik nových zákazníků. A žádný nemá na krku tolik stížností a vážných hromadných žalob jako dceřiná firma čínského gigantu Pinduoduo.
redaktor
Mobilní aplikace čínského elektronického obchodníka Temu „obchází bezpečnostní systémy telefonu a čte soukromé zprávy uživatele, provádí změny v nastavení telefonu a sleduje jeho komunikaci“, uvádí hromadná žaloba v americkém státu Illinois.
Žaloba získala na prominenci poté, co Temu skoupila značné množství ostře sledované televizní reklamy vysílané před 14 dny během Super Bowlu; finálového zápasu profesionální soutěže amerického fotbalu NFL.
Tím zámořské trable dceřiné firmy giganta čínského e-commerce Pinduoduo zdaleka nekončí. Aplikaci kromě toho vyšetřuje Kongres kvůli údajnému využívání nucené práce. Několik dní před Super Bowlem požádalo několik federálních zákonodárců televizní stanici CBS, aby reklamy Temu nevysílala. Zákonodárci tvrdí, že vyšetřují možné využívání otrocké práce ze strany společnosti a údajné vazby na čínskou vládnoucí komunistickou partaj.
Hrot24, Pavel Svatoš
Podle dostupných údajů byla loni Temu ve Spojených státech nejstahovanější bezplatnou aplikací pro iPhone. Společnost Temu, která vstoupila na trh v roce 2022, již na internetových stránkách americké instituce Better Business Bureau (cosi jako obchodní ombudsman) zaznamenala více než 1700 klientských stížností. Většina z nich se soustředila na nízkou kvalitu zboží, problémy s vracením peněz a na zpožděné dodávky.
To však není to nejhorší. Odborníci varují před příliš lákavými nabídkami, jejíchž cílem může být sběr dat o spotřebitelích. S tím souvisejí dvě hromadné žaloby. Podle jedné z nich, citované v úvodu tohoto textu, se aplikace hrabe ve vašem telefonu, jako by patřil jí, a ne vám.
A ne dost na tom. Jiná hromadná žaloba, podaná v New Yorku, obviňuje Temu z toho, že umožnila prodej (nebo únik, což je ve výsledku jedno) informací o kreditních kartách a bankovních údajích uživatelů její aplikace.
Temu pochopitelně uvedla, že obvinění z nucené práce jsou „zcela nepodložená“. Stran narušování soukromí se v soudních dokumentech brání tím, že všichni její uživatelé musejí při zakládání účtu přijmout podmínky služby, tak jaképak copak. Společnost však také tvrdí, že tyto podmínky znemožňují uživatelům podat hromadnou žalobu (což patrně není pravda).
Klamavé a bezohledné praktiky
Illinoiskou žalobu podala v listopadu advokátní kancelář Hagens Berman jménem sedmi jmenovaných žalobců z Illinois, Kalifornie, Massachusetts a Virginie (a nejmenovaných dalších osob v podobné situaci). Žaloba tvrdí, že Temu porušuje práva zákazníků na ochranu soukromí tím, že shromažďuje soukromé údaje a používá k jejich získání „klamavé a bezohledné“ praktiky.
Odborníci, včetně nezávislého experta, jehož žalobci najali, zjistili, že „aplikace je záměrně a úmyslně vybavena nástroji k provádění virulentních a nebezpečných malwarových a spywarových aktivit na zařízeních uživatelů“.
Žalobci proto dospěli k následujícímu závěru. „Temu uvádí lidi v omyl ohledně toho, jak využívá jejich údaje. Domníváme se, že je to úmyslné,“ řekla Jeannie Evansová, členka právního týmu žalobců. „Temu požaduje nejméně 24 povolení k nejrůznějším informacím, které pro aplikaci k online nakupování nejsou zapotřebí.“ Tato oprávnění zahrnují přístup k informacím o provozu sítí Bluetooth a Wi-Fi na zařízeních uživatelů a zároveň k jejich biometrickým údajům, jako jsou otisky prstů.
Vykradený bankovní účet
Velmi zlé zkušenosti s čínskou firmou má podle svých slov třeba Miguel Koenig z Michiganu. Stáhl si aplikaci, vytvořil si účet a poskytl Temu své platební údaje, aby je nemusel opakovaně zadávat – přesně, jak mu aplikace doporučila.
Následně koupil několik produktů za přibližně 45 dolarů. Pak si všiml něčeho neobvyklého: z účtu mu začaly mizet peníze. „Bylo tam asi 17 různých poplatků, celkem asi 2300 dolarů, o které jsem přišel,“ řekl Koenig novinářům. O osud těchto peněz vede nyní spor se svou (nejmenovanou) bankou.
Koenig si také stěžoval na záplavu e-mailů z různých míst s nabídkou úvěru. „Každý den dostávám zprávu, v níž se píše: ‚Právě vám schválili úvěr‘, ačkoli jsem nikdy o takový úvěr nežádal,“ řekl.
Podle právničky Evansové jde o opakované problémy. „Mluvili jsme s mnoha uživateli platformy Temu a slyšeli jsme podobné věci,“ řekla Evansová. V hromadné žalobě podrobně popisuje, jak k podobným problémům dochází, když si zákazníci aplikaci stáhnou.
„Může shromažďovat kontaktní informace, textové zprávy (...) sbírá identifikátory zařízení telefonu, přesné údaje o poloze, spoustu věcí, k jejichž shromažďování nákupní aplikace skutečně nemá důvod,“ řekla Evansová: „Řada z těchto věcí navíc není v zásadách ochrany osobních údajů uvedena.“
Takže až si příště budete chtít k Mezinárodnímu dni žen koupit brusný kotouč (což nejspíš chcete, že?) za 72 korun, vězte, že skutečná cena může být podstatně vyšší.