Operace móda
Nová česko-slovenská sestava chce soupeřit s globálními lídry v prodeji módy na internetu. Nový příběh Zootu píší zkušení retailoví hráči.
šéfreportér
Na začátku všeho bylo mnoho radosti, pak mnoho smutku. A dál? To se teprve uvidí. Příběh českého lovebrandu Zoot je plný zvratů a happy end je ještě daleko. Po minulém týdnu k němu má ale internetový portál s módou přece jen o něco blíže.
Aktivistický investor a specialista na restrukturalizace Tomáš Raška, vládce skupiny Natland, do svého módního holdingu Digital People, kam Zoot dnes patří, přizval slovenskou investiční skupinu Across, která se v obchodě s módou opírá mimo jiné o zkušené retailové obchodníky z Česka ze společnosti CS Apparel Group. Tato sestava by měla Zoot a spol. posílit v nerovném boji s globálními hráči, jako jsou Zalando, Amazon či About You.
Nadějné vyhlídky
Zoot už to ale párkrát zažil. Jeho příběh je plný zvratů a velkých očekávání. Například když do začínajícího startupu v roce 2009 vstupoval internetový podnikatel a entuziastický investor Oldřich Bajer a spojil se v něm s legendou tuzemské reklamy Josefem Havelkou, zdálo se být vše na nejlepší cestě k velkému úspěchu. Nebylo. Původní koncept nákupního klubu propadl, Havelka z projektu vycouval a Bajer vymýšlel, co s líbivou značkou dál.
Následoval obrat směru. Zoot se změnil v módní e-shop, přišel s vlídným konceptem výdejen radosti, pohodlných vratek a zajímavého sortimentu a vytvořil v Česku zcela nový typ retailové služby, kombinující výhody nakupování na síti s prvky dostupných kamenných poboček.
Když v roce 2015 do Zootu vstupoval významný mezinárodní investiční fond 3TS Capital Partners a do rozjetého projektu napumpoval 150 milionů korun, zástupci firmy hovořili o klíčové injekci. Ta měla pomoci s expanzí doma i za hranicemi. Bajer tehdy odhadoval, že do tří let vyskočí obrat e-shopu z tehdejších 200 milionů na 1,5 miliardy.
Ani to se nestalo. Obrat sice firmě rostl, ale ne tak, aby pokryl obrovské náklady na logistiku a marketing. Po marných snahách firmu provozně zeštíhlit a přilákat strategického partnera Zoot v roce 2019 definitivně zkrachoval.
Z projektu radosti se stal projekt smutku. Zejména pro fond 3TS, který v nadějném projektu odepsal celou investici, pro otce zakladatele Oldřicha Bajera, Ladislava Trpáka a další. A také pro stovky držitelů dluhopisů, kteří módní firmě půjčili celkem čtvrt miliardy korun. Těžkou hlavu z toho měli také aranžéři emise, poradci z BHS, pro které byl default Zootu těžkým reputačním přešlapem.
Nový začátek
Raška se kolem Zootu pohyboval od roku 2018. Tehdy se projekt poprvé ocitl na hraně krachu a Bajer s Trpákem obcházeli trh a sháněli spojence. Jednali mimo jiné s Rockaway, Hartenbergem i Natlandem. Ale k záchraně těžce zadluženého a stále hluboce ztrátového projektu žádný z hráčů nenašel rozumný důvod. Až když ruply nervy bankéřům z Raiffeisenbank a pohledávka za Zootem skončila na workout oddělení, zájem dravců se zvýšil. A právě pro Natland jsou distress aktiva královskou disciplínou.
Spojil se tehdy s manažery, kteří odešli od Michala Mičky – s Lukášem Uhlem a Robertem Vojáčkem. Ti se původně o Zoot ucházeli po své vlastní linii. Nakonec se spojili právě s Raškou, když Natland získal pohledávku od Raiffeisenbank. Jejich spolupráce vydržela ale jen pár měsíců a dnes si Uhl s Raškou nemohou přijít na jméno. Hovoří se dokonce o probíhajících soudních sporech. Oficiálně se k tomu ale ani jedna ze stran vyjadřovat nechce.
Natland každopádně později přidal ještě balík pohledávek od Citibank a rychle se stal největším a nejvlivnějším věřitelem.
Celý insolvenční proces ovládl a firmu pod svou taktovkou reorganizoval. Vyrovnal se s majiteli dluhopisů (získají desetinu nominální hodnoty), firmu zafinancoval desítkami milionů, vyčistil ji a stabilizoval. Navíc k ní přikoupil značku Different Milana Poláka a loni v létě také Urban Store a Bibloo a všechny e-commerce značky zavěsil do skupiny Digital People.
foto Tomáš Turek, týdeník Hrot
Nejnáročnější práce pro Natland po dvou letech končí. Ačkoli Raška tento typ byznysu příliš rád nemá, nakonec v něm zůstává, byť v pozici pasivního investora. V e-commerce skupině, která působí celkem na jedenácti trzích Evropy, si ponechá těsně minoritní podíl. A lehce přes padesát procent získá slovenská investiční společnost Across, konkrétně její divize Across e-commerce.
„Transakce s Across spočívá v prodeji majoritního podílu ve společnosti Digital People spolu s převzetím manažerských kompetencí a odpovědností za exekutivní řízení společnosti a provozovaných brandů. Natland ve společnosti zůstává v pozici minoritního finančního investora,“ vysvětluje Raška.
Unikátní fúze
Natland spojením čtyř značek pod hlavičku Digital People vytvořil celek, který je z pohledu velikosti už zajímavým cílem. Přes šest měsíců jeho lidé v čele s někdejším modelem a zakladatelem Differentu Milanem Polákem integrovali obchodní týmy, všechny obchody migrovaly na jednu technologickou platformu a jeden informační systém, a hlavně do společných skladovacích kapacit.
Například moderní sklad Zootu v Říčanech je nastavený na zboží za 1,5 miliardy korun. Když jej ale Natland přebíral, byl naplněn méně než z poloviny. Během roku tam noví majitelé přestěhovali milion kusů textilu, a dnes tak je říčanský areál zcela zaplněný.
Také personálně skupina razantně zeštíhlela. Dnes celá skupina Digital People zaměstnává zhruba 250 lidí. Pro srovnání, jen Zoot ještě v roce 2017 uváděl asi 450 zaměstnanců. Zoot pozavíral své výdejny a místo nich začal pracovat se sítí partnerských obchodů.
Celkový obrat zástupci Digital People nekomentují, ale podle některých odhadů měl v loňském roce atakovat 1,3 miliardy korun a v příštích dvou letech by se měl podle některých interních odhadů (a přání) přiblížit dvěma miliardám.
Raška ani Across také neuvedli prodejní cenu obchodu. Podle některých odhadů z trhu operace ocenila internetovou módní skupinu na více než 700 milionů korun. To vše při stále ještě ztrátovém provozu. Tato suma je ale podle všeho schovaná za komplikovanou strukturou kupní ceny, kterou z velké části tvoří zejména převzetí dluhu.
„Digital People je multibrandový, převážně online fashion obchodník. Zároveň naší konkurenční výhodou je koncept retailových prodejen, takzvaných výdejen radosti, kde skupina intenzivně pracuje na konceptu jejich rozvoje a transformace do nového obchodního modelu,“ říká Raška, který si od nového slovenského společníka slibuje obrovskou porci zkušeností z retailové branže, které sám Natland postrádá.
Skupina Across Private Investments, do níž spadá právě Across e-commerce, působí na Slovensku už dvacet let. Jako finanční investor se angažuje v několika oblastech, především turismu a hotelnictví, zdravotnictví, realitách, energetice a e-commerce. Julius Strapek má historicky blízko k nejbohatším Slovákům, například k Patriku Tkáčovi a skupině J&T.
foto Tomáš Novák, týdeník Hrot
„Natland provedl Zoot úspěšnou reorganizací a následně se mu podařilo spojit největší české módní hráče pod jednu entitu. Souběžně provedl firmy nejtěžším obdobím konsolidace a covidu. Nyní jsou připraveny na to, abychom zajistili zásadní skokový posun celého byznysu v rámci regionu CEE, což vnímáme jako ohromnou příležitost a výzvu,“ uvedl Strapek.
V českém retailu působí skupina Across skrze společnost CS Apparel Group, která má podle odhadů tržby přes miliardu korun. Jde o společný podnik slovenských investorů a zkušených českých podnikatelů soustředěných kolem uznávaného, ale poněkud tajemného obchodníka Miroslava Koláře. Právě on stál u zrodu Urban Storu, a Rašku tak dobře zná. Údajně to byl také on, kdo dal dohromady Natland se Slováky z Across. V minulosti v Česku zastupoval značku O’Neill a provozoval její síť prodejen. Ty později prodal vietnamským majitelům Sportisima.
Zkušený obchodník
Kolář se Slováky spolupracuje řadu let. Jeho firmy s investory ze skupiny Across v zádech na velkoobchodní úrovni zastupují v Česku a na Slovensku třeba módně sportovní značky Under Armour a GAP. Společně vyrábějí oblečení značky SAM 73 a samy provozují rozsáhlou síť jejích vlastních obchodů. Kromě toho Kolář v Česku stojí za distribucí pánské módní značky Celio.
Má pověst neobyčejně intuitivního obchodníka se skvělými vztahy se zahraničními dodavateli, tuzemskými obchodními řetězci i obchodními centry. On sám se však drží stranou pozornosti a nabídku na rozhovor zdvořile odmítl.
Jeho aktivity by každopádně měly být od Zootu přísně oddělené. A to zejména s ohledem na křehké vztahy s jeho ostatními obchodními partnery. Nikdo ze zasvěcených lidí na trhu však nepochybuje o tom, že právě jeho know-how a obchodní vztahy budou pro budoucí rozvoj Zootu klíčové.
Do vedení Digital People už usedli jeho blízcí spolupracovníci Martin Štěpán a David Štěpánek, který skupinu řídí společně s Milanem Polákem.
Digital People chce nadále sázet na kombinaci výdejen – aktuálně jich má v partnerských obchodech v Česku na 150 – a precizního online servisu. Věří, že část lidí dá přednost možnosti si zboží vyzkoušet v prodejně, případně je tam hned vrátit. To jsou služby, které globální a mnohem silnější konkurence nenabízí. Podaří se novým majitelům milovaný i nenáviděný Zoot dostat poprvé v historii do černých čísel? Na opověď si budeme muset ještě nejméně rok počkat.