Závody v rychlosti nabíjení elektroaut pokračují, výrobci se snaží dostat na pět minut

Shutterstock.com

Závody v rychlosti nabíjení elektroaut pokračují, výrobci se snaží dostat na pět minut

Výrobci akumulátorů se ve vývoji baterií zaměřují na to, aby je bylo možné co nejrychleji dobít a řidiči nestrávili u dobíjecí stanice déle než pět minut.

František Novák

Elektromobily se na celém světě neprodávají tempem, jak by si jejich výrobci přáli. I proto nyní roste tlak na to, aby dobíjení vozu bylo podobně časově náročné jako návštěva čerpací stanice. Producenti lithium-iontových článků se soustředí na ukazatel délky dobíjení.

Asijští výrobci, kteří globálnímu trhu dominují, se předhánějí ve vývoji nových generací akumulátorů, které bude možno dobít během několika minut. Pokud to zabere co nejkratší čas, přesvědčí to i skeptiky, že má smysl si elektromobil zakoupit, doufají automobilky.

Čínské společnosti CATL a Gotion High-tech už nyní slibují, že mají technologii rychlonabíjecích článků, které se dostanou z 10 procent kapacity baterie až na 80 procent za méně než deset minut.

„Jednou odpovědí na obavy z dojezdu je samozřejmě poskytnout elektromobilům větší dojezd, ale také umožnit nabíjení vašeho elektromobilu dostatečně rychle i během cesty,“ zdůraznil Andreas Breiter, který v poradenské firmě McKinsey's vede Center for Future Mobility.

Pokud ale chtějí výrobci dosáhnout pětiminutového milníku pro dobití baterií v autě, čeká je řada nástrah. Rychlé nabíjení znamená větší rizika pro bezpečnost celého dobíjecího procesu, snižuje se tím také životnost baterií. Znamená to ale také vyšší nároky na budování nové dobíjecí infrastruktury.

Sektor čistě elektrických vozidel naráží také na pokles zájmu u zákazníků, kteří se stále častěji vrací k čistě benzínovým nebo naftovým motorizacím, případně se oblíbili hybridní pohony.

I proto rozšíření nové generace akumulátorů, které umožní co nejrychlejší dobíjení, může být jedním z faktorů, jak oživit zájem o nákup elektroaut, věří například jihokorejská automobilka Hyundai. K tomu je ale také potřeba, aby výrobci spojili své síly a podpořili budování rychlonabíjecích stanic, kterých bude dostatek.

„Naše superrychlé nabíječky umožňují nabití elektromobilu na 80 procent za pouhých 15 minut, což vám poskytne dojezd na 450 kilometrů,“ tvrdí marketingový ředitel korejského výrobce nabíječek SK Signet Joon Park.

Analytik z investiční a poradenské firmy AllianceBernstein Neil Beveridge upozornil, že právě čínští výrobci baterií jsou ve vývoji před konkurencí z jiných částí světa, zejména producentů akumulátorů v Jižní Koreji.

Světová jednička, čínská společnost CATL, už představila v Pekingu baterii Shenxing Plus, jež umožní dojezd elektromobilu přesahující tisíc kilometrů. Navíc se dobíjí rychlostí jeden kilometr dojezdu za vteřinu, za deset minut by tak měla umožnit dojezd 600 kilometrů.

Rychlost nabíjení se měří právě od hranice deseti procent kapacity baterie, protože pod touto hranicí by ideálně akumulátory neměly být vybité, snižuje se tím jejich životnost. Na druhé straně po nabití na 80 procent se už rychlost dobíjení zásadně zpomaluje. Část analytiků varuje, že o koupi elektromobilu u zákazníků nerozhoduje rychlost nabíjení, ale hlavně cena. A v tomto parametru mají náskok před konkurencí rovněž čínští výrobci.