Výbušná směska: Britové promění lidské exkrementy na letecké palivo

Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Výbušná směska: Britové promění lidské exkrementy na letecké palivo

A Maďaři budou při tom. Smlouvu se společností Firefly na odběr půl milionu tun udržitelného paliva totiž uzavřela maďarská nízkonákladovka Wizz Air.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Jen si tak ulevit... a letět. Letadla by mohla létat na palivo vyrobené z lidských exkrementů. Alespoň podle plánů, které odhalila maďarská nízkonákladovka Wizz Air spolu s britskou společností Firefly, která se zaměřuje na udržitelná letecká paliva. Chtějí vybudovat továrnu, která promění vyčištěné splašky na ekologičtější pohon pro letadla.

Generální ředitel společnosti Firefly James Hygate sice připustil, že jde o „trochu nechutné téma,“ lidský odpad je ale zároveň „úžasný zdroj,“ poznamenal. „Přeměňujeme splašky na letecké palivo. Opravdu mě nenapadá mnoho věcí, které by byly víc cool než tohle,“ dodal.

Celá iniciativa nevzešla jen tak z nebe. Nebo odkudkoli. Je za ní snaha společností vyvinout udržitelné letecké palivo, známé pod zkratkou SAF. Letecká přeprava je jedním z největších znečišťovatelů na světě a s tím, jak narůstá tlak na větší a větší ekologičnost našich životů, rostou i nároky na tenhle dopravní segment.

„Aerolinky budou v nadcházející dekádě muset zajistit, že určité množství spáleného paliva je certifikováno jako udržitelné. EU nařídí alespoň dvacetiprocentní podíl SAF do roku 2035, zatímco Velká Británie by brzy měla oznámit povinných deset procent do roku 2030,“ píše britský Guardian.

Potíž je v tom, že udržitelná paliva jsou většinou mnohem dražší než běžné letecké palivo, jaké využíváme v současnosti. Navíc zdroje, které by mohly připadat v úvahu, jako je například použitý kuchyňský olej, nejsou zdaleka tak hojné, jak by bylo potřeba.

Paul Hilditch, provozní ředitel Firefly Green Fuels, uvedl, že přeměněné odpadní vody by měly být levnější a hojnější a měly by pokrývat až pět procent spotřeby paliva leteckých společností ve Velké Británii. Při výrobě se využívá konečný produkt v procesu čištění ve vodohospodářství. „Je drobivý jako kompost nebo mokrý čokoládový dort,“ řekl. „Takového materiálu jsou tady miliony tun. A dnes nemá žádnou hodnotu.“

Společnost vyrobila malé testovací množství SAF, o kterých Hilditch řekl, že jsou „chemicky nerozeznatelné“ od leteckého paliva. Pohonná látka je ale stále jen v procesu zkoušení a Firefly potřebuje zajistit finance, aby mohla postavit regulérní velkou továrnu.

Britská firma doufá, že palivo s nižší uhlíkovou stopou začne dodávat přibližně od roku 2028 a uzavřela dohodu s Wizz Airem, že mu během 15 let poskytne až 525 tisíc tun SAF.