ilustrační foto

Lukáš Slavík

Nový český kontejner posílí světovou jadernou bezpečnost

Společnost ÚJV Řež provedla úspěšnou zkoušku univerzálního kontejneru pro mezinárodní přepravu vyhořelého jaderného paliva z výzkumných reaktorů typu MTR a TRIGA

Cílem mezinárodního projektu Global Threat Reduction Initiative (GTRI), na němž spolupracuje také Mezinárodní agentura pro atomovou energii a který je financován především ze Spojených států, je snížení celosvětového rizika spojeného s využíváním vysoce obohaceného jaderného paliva ve výzkumných reaktorech. Vysoce obohacený uran (až devadesát procent podílu izotopu U-235), který se dříve ve výzkumu používal, se proto postupně vrací zpět do zemí svého původu. Dohoda o návratu paliva do zemí původu zabraňuje zneužití materiálu, zároveň umožňuje bezpečné a efektivní přepracování nebo skladování tohoto paliva, čímž se snižuje i riziko možných úniků radioaktivního materiálu do životního prostředí. Ve většině současných výzkumných reaktorů se už používá nízko obohacené palivo (méně než dvacetiprocentní podíl), které je stále dostatečně reaktivní pro potřeby výzkumu, ale představuje minimální riziko zneužití.

Do programu GTRI je významně zapojena i Česká republika, a to prostřednictvím ÚJV Řež jako realizátora transportů paliva a Škody JS coby výrobce univerzálního kontejneru pro tyto odvozy.

ÚJV Řež nyní úspěšně otestovala nový kontejner pro přepravu vyhořelého jaderného paliva z výzkumných reaktorů typu MTR a TRIGA. Testy otevírají cestu k zahájení nové fáze mezinárodní spolupráce, během níž se bude vyhořelé jaderné palivo MTR a TRIGA přepravovat zpět do USA. Modifikaci přepravního obalu vyvinula ve spolupráci s ÚJV Řež společnost Škoda JS. Kontejnery poslouží pro bezpečné jaderné transporty z Evropy a Jižní Ameriky. Expertní tým ÚJV Řež se na přepravách paliva bude podílet. Podle odborníků z oboru jde o prestižní záležitost a ocenění českého strojírenství a jaderného know-how.

Tisíce kilogramů uranu

ÚJV Řež se mezinárodního programu odvozů vyhořelého paliva z výzkumných reaktorů do zemí jeho původu účastní už od roku 2007. Při sedmnácti transportech přepravili experti společnosti celkem 3328 kilogramů uranu včetně 713 kilogramů vysoce obohaceného uranu, který byl doposud převezen ze zemí bývalého východního bloku do Ruska a z dvou afrických států do Číny.

Těžištěm těchto bezpečných přeprav je speciální kontejner, takzvaný obalový soubor, který je modifikovaný zvlášť pro každý typ paliva. Aktuálně se připravuje nový program odvozů pro výzkumné reaktory dodávané americkými společnostmi. „K tomu účelu navržený kontejner Škoda MTR-TRIGA jsme minulý týden úspěšně otestovali v Řeži za dohledu amerických zákazníků. Díky univerzální konstrukci v něm bude možné bezpečně přepravovat palivo z výzkumných reaktorů obou typů, MTR i TRIGA,“ sdělila ÚJV Řež.

Takzvané neaktivní testování (Dry Run a Wet Run) ověřilo na přesných maketách palivových souborů podstatné vlastnosti obalového souboru z hlediska kompatibility a bezpečnosti při jeho plnění i následné manipulaci. Kritéria posuzování kontejneru jsou přitom velmi přísná a různorodá. Vnitřní koš musí palivo bezpečně fixovat a zároveň umožnit hladkou nakládku a vykládku. Obal a dokonalé stínění musí vydržet například srážku s kamionem a další potenciální nehody při silniční, železniční, říční nebo námořní přepravě.

ilustrační foto

Lukáš Slavík

Testování v Řeži probíhalo celý týden a každá fáze byla pečlivě sledována i zdokumentována. „Prestižní zakázka dopadla na výbornou. Obalový soubor, který už byl typově schválen českým Státním úřadem pro jadernou bezpečnost, zamířil s protokolárními výsledky testů k licencování v americké Nuclear Regulatory Commission (NRC),“ komentovala výsledek ÚJV Řež.

Jakmile bude certifikační proces nového kontejneru Škoda MTR-TRIGA dokončen, začnou transporty vysoce obohaceného paliva z evropských a jihoamerických reaktorů. Ve světě je aktuálně v provozu zhruba 35 reaktorů TRIGA a 47 reaktorů s palivem MTR. „Potenciál odvozů z těchto zařízení je tedy velký a naše specializované týmy v nich budou opět hrát významnou roli,“ konstatovala ÚJV Řež.

Světová jaderná bezpečnost

Společnost Škoda JS, která vyvinula univerzální kontejner, je zakladatelem jaderného oboru v České republice a patří mezi lídry evropské jaderné energetiky. Působí v rámci celého životního cyklu jaderných elektráren. Společnost Škoda byla založena roku 1859, historie dnešní Škody JS ale začala v roce 1956. Od tohoto roku působí v oboru kontinuálně.

Za dobu své existence firma dodávala a dodává inženýring, zařízení a servis pro jaderné elektrárny, výzkumné reaktory a sklady vyhořelého jaderného paliva ve střední a východní Evropě, Skandinávii, Francii, Německu, USA, Rakousku, Finsku, Belgii, Velké Británii, ČLR, Arménii a v dalších zemích.

Moderní energetické služby

Skupina ÚJV vedle podpory jaderným provozům poskytuje i komplexní služby na klíč v dalších odvětvích moderní energetiky. V následujících deseti až patnácti letech by mohly být v malých městech či v uzavřených průmyslových areálech efektivně zavedeny i další nové technologie. Jde zejména o solární energetiku (solární panely pro produkci elektrické energie pro městské budovy a infrastrukturu nebo pro ohřev vody v domácnostech) či vodíkové technologie pro akumulaci elektrické energie pro městské budovy, bezemisní městskou dopravu, napájení městského osvětlení, vytápění budov a další projekty.

Dále do této kategorie spadají baterie a vodík pro ukládání elektrické energie z obnovitelných zdrojů a inteligentní sítě pro efektivní řízení energetického systému města, obce nebo areálu. Stále více se mluví i o využití geotermální energie. V současnosti patří mezi nejžádanější projekty zavádění vodíkového hospodářství, akumulace do vodíku a instalace fotovoltaických elektráren – a související studie proveditelnosti a připojitelnosti.

Obce a města, vlastníci průmyslových areálů a další subjekty se o možnosti rozšíření energetického mixu a výhledy smíšených energetických zdrojů do budoucna intenzivně zajímají nejen z důvodů vlastních úspor energie, ale také z hlediska ochrany životního prostředí. Do těchto projektů směřují nemalé investice a obce i firmy si od nich hodně slibují.

K tomu, aby se plánovaná očekávání naplnila a získala smysluplný rámec, ale vede poměrně náročná příprava. Na této cestě provází všechny zájemce o moderní energetický mix i komplexní služby Skupiny ÚJV.