Nemovitostní fond CREIF zvýšil objem investovaných prostředků o více než půl miliardy korun
Czech Real Estate Investment Fund (CREIF), otevřený podílový fond s komerčními nemovitostmi, má za sebou dvanáct měsíců v pandemii. Plochou jeden z největších fondů v Čechách s hodnotou nemovitostí 7,2 miliardy korun zaznamenal i přes pokles výnosu úspěšný rok. Zhodnocení ve výši 3,23 % doprovodil zvýšením obsazenosti na 98 %, prodloužením třetiny nájemních smluv a stabilizací portfolia napříč segmenty, což udává dobré základy pro další rozvoj fondu. Navzdory nejistotě z dopadů pandemie významně stoupl také poměr prostředků, které investoři do fondu vložili oproti prostředkům vybraným, a to o půl miliardy korun ve srovnání s rokem 2019. Důvodem úspěchu je především orientace na maloobchod a skladovací prostory, která zajistila fungování zhruba poloviny nájemců i v dobách uzavření provozoven.
„Podílový fond Czech Real Estate Investment Fund (CREIF) se řídí konzervativní strategií, založenou na dlouhodobém, stabilním, i když v porovnání s rizikovějšími investicemi nižším výnosu, který za loňský rok např. pokryl i inflaci. To je zajištěno právě vhodnou skladbou nájemců, jako jsou maloobchod, logistika a lehká výroba, tedy nájemci a provozovny, které fungují i v době ekonomického poklesu,“ popsal základní parametry fondu Martin Slaný, hlavní analytik investiční skupiny DRFG, která je zakladatelem fondu a zajištuje provoz jeho nemovitostí.
„Investoři tohoto fondu preferují jistotu dlouhodobého konstantního zhodnocení před nárazovými zisky vykoupenými větší mírou rizika a nejistotou. Fond vykazuje díky své struktuře nízkou kolísavost výnosů. Právě uplynulý rok strategii fondu a kvalitu nemovitostí beze zbytku prověřil a potvrdil jejich správné nastavení,“ doplnil Slaný.
Fond vlastní 43 nemovitostí po celé České republice, kde vedle tří klasických obchodních center a dvou logistických nemovitostí drtivou část tvoří retail parky, zaměřené především na potraviny, zboží každodenní potřeby a diskontní sortiment. Mezi nájemci jsou z velké části nadnárodní značky jako Tesco, Albert, Billa, Penny Market, JYSK, Planeo Elektro, Super Pet, Mountfield, lékárny, hobbymarkety a diskontní řetězce s módou a obuví.
„I přes náročný rok se nám podařilo udržet obsazenost celého portfolia fondu na 98 %. Díky intenzivním jednáním s nájemci se i podařilo prodloužit téměř třetinu smluv, což dokazuje nejen kvalitu portfolia, ale také důvěru nájemců ve vzájemnou a dlouhodobou spolupráci,“ uvedla Angelika Houdková, ředitelka Real Estate Facility Managementu, dceřiné společnosti DRFG, která má technickou správu objektů a jednání s nájemci fondu na starosti.
Přestože uplynulých dvanáct měsíců poznamenalo částečné uzavření maloobchodu, téměř polovina portfolia fondu CREIF neměla svůj provoz omezen. „Velkou část nájemců fondu tvoří právě potravináři, drogerie, lékárny, zoo shopy ale také hobby markety, elektro, nábytek, kteří se velice rychle dokázaly v nastalé situaci zorientovat a prodej přesunuly na své e-shopy. Provozovny fungují v době omezení spíše jako výdejny zboží vlastních online obchodů. S jistým omezením tak tito nájemci fungovali dál,“ doplnila Houdková. I v covidovém roce fond do svých nemovitostí investoval, došlo na rozšiřování jednotek nebo rekonstrukce, otevřelo se několik nových jednotek.
Po pětiletém období své existence započal fond také s přirozenou obměnou svého portfolia. Koncem roku 2020 fond nakoupil sedm maloobchodních nemovitostí převážně ve Středních Čechách, které posílily dosavadní portfolio a diverzifikovaly ho jak po stránce geografické, tak i oborové. „Obměna portfolia je přirozený proces, který uvolňuje do trhu nemovitosti, které svůj účel a přínos pro fond již splnily a nahradí je objekty nové, od kterých se tato role teprve očekává,“ komentoval fungování nemovitostních fondů Martin Slaný.
Fond připravuje také expanzi v rámci tuzemska, tak i za hranice České republiky. Kromě nákupu hodlá také investovat do stávajících nemovitostí, zvýšit tím jejich hodnotu i atraktivitu pro zákazníky. V plánu jsou jak rekonstrukce a rozšiřování prostor, tak výstavba samoobslužných automyček, dobíjecích stanic pro elektromobily, benzínových stanic nebo instalace samoobslužných výdejních boxů. Podle Slaného jsou výsledky fondu i jeho záměry jasným signálem, že ekonomické faktory ovlivňující maloobchodní segment mají pozitivní charakter a jen díky opatřením vlády nemají možnost se v plné míře projevit.