Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Němečtí aktivisté blokují vlastními těly rozšíření gigafactory Tesla u Berlína

Stovka aktivistů obsadila les vedle jediné gigafactory Tesla v Evropě a blokuje rozšíření automobilky. Kromě stanů si odpůrci Elona Muska staví provizorní „domky“ přímo v korunách stromů. Protest potrvá minimálně do poloviny března.

Němečtí aktivisté blokují vlastními těly rozšíření gigafactory Tesla u Berlína
Stavba gigafactory společnosti Tesla u Berlína | foto Shutterstock.com

Automobilka Tesla amerického miliardáře Elona Muska chce v Grünheide u Berlína rozšířit výrobu. Pro německý průmyslový sektor, který poslední dobou uvadá a řada německých firem výrobu omezuje a stěhuje svůj byznys do Polska, Ameriky nebo do Číny, to je jedna z mála dobrých zpráv.

Expanze Tesly ale naráží na odpor ekologických aktivistů i místních usedlíků. Těm se nelíbí, že rozšiřování průmyslového areálu omezuje dostupnost pitné vody v celé oblasti.

Minimálně stovka zelených aktivistů se rozhodla, že použije oblíbenou taktiku a bude okupovat les u průmyslového komplexu, aby zkomplikovala jeho další rozšíření. Tesla totiž plánuje u fabriky postavit nákladové nádraží a nové skladovací prostory. Jedná se o celkem 120 hektarů půdy. Odpůrci Muskovy automobilky si už v přilehlém lese postavili stanové městečko, polní kuchyni a také improvizované příbytky přímo v korunách stromů.

Celá akce připomíná bouřlivou blokádu Hambašského lesa, který leží v Severním Porýní-Vestfálsku. V roce 2018 jej obsadili aktivisté, aby zabránili rozšiřování místního hnědouhelného dolu.

Policie zatím situaci pouze monitoruje. Protesty proto mají pokračovat minimálně do poloviny března, oznámil policejní mluvčí. Dosud aktivisté v korunách stromů postavili osm dočasných příbytků, některé ve výšce až jedenácti metrů. Odejít podle iniciativy Stop Tesla neplánují. „Chceme stát v cestě ničení,“ prohlásila mluvčí řečené iniciativy Caro Weberová s tím, že mezi odpůrci jediné Muskovy gigafactory v Evropě jsou radikální aktivisté z celého Německa.

Policie nyní musí prověřit, zda lesní squatteři porušují německé zákony. Les je totiž volně přístupný a není majetkem Tesly. Aktivisté upozorňují hlavně na ekologické dopady výroby lithium-iontových akumulátorů s tím, že produkce takzvaně čistých elektromobilů je „špinavá lež“.

Požadují, aby Tesla i místní úřady od expanze ustoupily. Odvolávají se i na výsledky hlasování obyvatel Grünheide, kteří většinově rozšíření americké automobilky odmítají zejména kvůli obavám o dostatek zdrojů pitné vody v okolí obří továrny.

Protesty ekologických aktivistů provázejí budování továrny Tesly prakticky od jejího začátku v roce 2020, kdy Musk začal s terénními úpravami na vlastní riziko. Německé úřady povolily výstavbu až v roce 2022. Ekologové a lesníci si například stěžovali na to, že stavba továrny naruší místní populace vzácných druhů ptáků, mravenců a netopýrů, popřípadě bude nadměrně spotřebovávat pitnou vodu.

Tesla naopak argumentuje vytvářením pracovních míst. Vybudování železničního nádraží má rovněž ulehčit přetížené automobilové dopravě v okolí Berlína. Musk plánuje rozšířit roční výrobu elektromobilů na dvojnásobek: z půl milionu až na milion vozů.