Nad Tatrou se čeká. Jak slovenské velehory řeší problémy s turismem
Ve slovenských velehorách je výrazně méně turistů než obvykle, chybějí hlavně ti jednodenní.
hlavní komentátor
Před pár dny Slovensko omezilo příjezd turistů, když od 9. července musejí všichni přijíždějící bez dvou dávek očkování minimálně do pětidenní karantény. Je to tvrdý úder hotelům a dalším podnikatelům v turistickém ruchu, jimž se začala sezona slibně rozjíždět.
Léto vnímají hoteliéři jako šanci snížit ztráty z katastrofálního začátku roku, kdy bylo vše uzavřeno. „Loni po první covidové vlně jsem čekala větší propad a tlak na snížení cen,“ říká Zdena Ryndová, ředitelka hospitality Vysoké Tatry z TMR, „ale nakonec jsme měli v létě velmi dobrou obsazenost a splnili jsme plán. Letos vidíme větší opatrnost klientů. Rezervují si pobyty jen velmi krátce dopředu. Dříve jsme v červnu měli rezervace na celé léto. Nyní lidé objednávají tak na dva tři týdny dopředu, což komplikuje řízení hotelu, pokud jde o personál a další věci. Zájem je ale ve výsledku velký. Sezona ještě nezačala, ale hotely jsou už plné. Včera jsme v Grandu v Lomnici neměli volný ani jeden pokoj. Naše butikové ubytování na Lomnickém štítě je vyprodané až do podzimu.“
O třetinu méně
Návštěvnost tatranských středisek stále nedosahuje úrovně před covidem. Lze odhadovat, že přestože jsou ubytovací kapacity poměrně dost zaplněny, ve středisku pobývá až o třicet procent lidí méně, než bývalo zvykem. Chybějí především jednodenní turisté. Podle místních je to tím, že Slováci začali v době karantény objevovat svou zemi a vydávají se mnohem častěji do méně známých destinací, takže nyní se v nejmenších evropských velehorách nabízí turistika přece jen v klidnějším prostředí než před covidem, což leckdo ocení.
Všechny čtyři hotely, které má TMR ve Vysokých Tatrách, prošly v posledních čtyřech letech rekonstrukcí jak ubytovacích, tak konferenčních prostor. Do jejich modernizace investovala skupina TMR přes šest milionů eur. A to nejen do špičkové kongresové techniky a interiérů, ale také do výkonné klimatizace, která v minulosti nebyla ve vysokohorském prostředí potřeba, ale dnes se bez ní nelze obejít.
„Od otevření hotelů zaznamenávají kolegové z obchodního oddělení vyšší poptávku po firemních akcích oproti době před covidem,“ říká Ryndová, „mívali jsme obvykle kolem šedesáti poptávek, nyní jich je kolem stovky. Pokud by se nám podařilo to udržet a zrealizovat během podzimní sezony, tak bychom mohli letos dopadnout slušně i finančně.“ Výnos z jednoho kongresového hosta totiž vzhledem k poskytovaným doplňkovým službám odpovídá tržbám za hosta ve vrcholné sezoně, přičemž většina konferencí a firemních akcí probíhá v turisticky nejslabších obdobích roku, kdy jsou běžné výnosy na lůžko v hotelech až o 40 procent nižší.
Nejistá sezona
Ryndová vysvětluje, že řídit hotely je vzhledem k nejistotám vyplývajícím z vývoje epidemie velmi obtížné. V celém segmentu hospitality bývá až patnáct stovek zaměstnanců a mzdové náklady při zavření mohou být dost zásadní. „Nevyhnuli jsme se masovému propouštění, ale díky TMR se ve všech hotelech podařilo udržet jádro klíčových zaměstnanců, takže byl nyní rozběh snazší. Problémy se sháněním personálu jsou ale v Tatrách stejné jako jinde na Slovensku nebo třeba v Česku,“ říká Zdena Ryndová a dodává, že i nadále mají týmy rozděleny na skupiny A a B, pro případ, že by došlo k dalším nákazám mezi zaměstnanci.
„A třeba kompletně rekonstruovaný Grandhotel Starý Smokovec jsme letos pojali trochu jinak a nabízíme ho ve spolupráci s jednou cestovní kanceláří pro pobyty rodin s dětmi a jsme také vyprodaní na celé prázdniny.“ Noblesní hotel s prvorepublikovou atmosférou nebyl koncipován zrovna jako rodinný, ale je to řešení v nejistotě, kdy není jasné, jak se bude po covidu vyvíjet poptávka. Návratu klientů pomáhá i věrnostní program Gopass, který spojuje hotelové služby s dalšími službami na lanovkách, akvaparcích a dalších místech ve střediscích TMR.
I v Tatrách jsou hotely a penziony, které zavřely a už neotevřely, a jestli se bude situace v létě vyvíjet špatně, tak jich přibude. Třeba i proto, že si jejich zaměstnanci nacházejí klidnější a stabilnější živobytí. Samozřejmě se tak nabízejí investiční příležitosti, ale ochota v této nejisté době investovat do turistického ruchu je velmi malá i v silném TMR.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.