Mimořádně drahá rychlotrať
Jak nepostupovat při plánování vysokorychlostní železnice? Indonésie může být pro Česko varováním.
redaktor
Česká vláda při plánování vysokorychlostní železnice ráda odkazuje na zkušenosti ze zahraničí. Ty ale nejsou zdaleka jen dobré, jak ukazuje aktuální varování z Indonésie.
Na tamním ostrově Jáva se vláda rozhodla spojit vysokorychlostní tratí města Jakartu a Bandung. O tendr se ucházeli Číňané a Japonci. Ano, jde tu i o byznysový vliv v oblasti. Vyhrálo partnerství s Čínou, protože mimo jiné od vlády nechtěla žádné peníze z rozpočtu.
Japonci odešli naštvaní a s podezřením, že Čína projekt záměrně finančně podstřelila, aby se k zakázce dostala. Jak se nyní ukazuje, měli pravdu. Trať dlouhá 143 kilometrů se zatím prodražila zhruba o dvě miliardy dolarů nad odhadovaných osm miliard a indonéský prezident už podepsal dekret, kterým chybějící peníze ze státního rozpočtu přidělil, byť to jiný – šest let starý – dekret výslovně zakazoval.
Varování z toho pro Česko plynou hned dvě. Není dobré věřit Číně a při plánování rychlotratí se musí umět dobře počítat.