MDŽ v Česku 2024: Ženy podnikatelky stále bojují s nedůvěrou. Je to jen takové jejich hobby, říkají i příbuzní
Byznys je v Česku stále vnímán jako mužský svět. „Když se řekne slovo ‘podnikání’, představíme si muže. A platí to i u nás žen,“ říká socioložka Alena Křížková. Ženy přitom v Česku tvoří téměř třetinu všech podnikatelů. Jakým výzvám čelí a co jim může pomoci?
redaktor
Mají sice obvykle dobré komunikační schopnosti, problémy ale podnikající ženy pociťují s time managementem, a to zejména v případech, kdy mají malé děti. Skloubení pracovních a pečovatelských povinností tak není pro ženy v určitém období jejich života ničím snadným. Vyplývá to z výzkumu Sociologického ústavu Akademie věd ČR, kterého se zúčastnilo 53 podnikatelek ve věku od 22 do 61 let.
Podnikatelkám situaci často neulehčují ani jejich vlastní rodiny. „Zatímco muži se těší podpoře svých příbuzných, na podnikání žen často rodina hledí spíše jako na takové její hobby, zvlášť pokud jsou mladé,“ uvedla Křížková během konference o aktuální situaci mikro a malých podnikatelů v ČR.
Podle výzkumu přitom ženské podnikání nabourává tradiční představu o byznysu, kdy podniká především muž nezatížen běžnými domácími starostmi. Ženský přístup totiž bere v úvahu to, že podnikání může být také zakořeněno v rodině a je s ní propojené. Péče o příbuzné a zodpovědnost vůči rodině je totiž častým důvodem k tomu, aby žena nastartovala své podnikání.
Zajímavým faktorem pro zákazníky může být to, že ženy berou jako úspěch jiné věci, než je tomu v případě mužů. „Podnikatelé si cení především zisků a růstu svých firem. Naproti tomu podnikatelky hledí spíše na to, jak jsou jejich klienti spokojení. Často je také zajímá, jak jsou jejich služby či výrobky prospěšné pro komunitu, kde žijí,“ tvrdí Křížková s tím, že ženy berou jako úspěch také prostý fakt, zda svou firmu vůbec dokážou udržet naživu.
Ženy podnikatelky by podle Křížkové ocenily pomoc například s digitálními technologiemi. Ty jim totiž dokážou lépe dostat jejich zboží mezi lidi a oslovit širší klientelu. „Dobré jsou newslettery nebo sociální sítě. Ale i e-shop, který jsme dlouho neměli, pomohl prodeji našich výrobků,“ říká Šárka Grguričová, spolumajitelka pivovaru Antoš ve Slaném.
Drobní podnikatelé nedůvěřují státní správě
Ostatně s chybějící podporou a informovaností se potýkají mikro a malé podniky, které tvoří 96 procent všech českých firem a významně se podílí na celkovém HDP, obecně. Drobní podnikatelé často nedůvěřují technologiím nebo státní správě, kterou považují za příliš nepřehlednou a zatěžující. Dají ale na své kolegy. Proto pro ně vznikla platforma Pro podnikavé, která je společnou iniciativou společnosti Mastercard a neziskové organizace Care.
Nově spuštěná platforma má za cíl radit mikro a malým podnikatelům nejen se začátky, ale i třeba sociálními sítěmi nebo účetnictvím. „Tito lidé jsou často sami sobě řediteli, obchodními zástupci, personalisty i markeťáky. Tímto nástrojem jim tak chceme usnadnit podnikání,“ představila projekt generální ředitelka Mastercard pro Česko a Slovensko Jana Lvová. V platformě tak jsou k dispozici například videa a návody od úspěšných podnikatelů, kterými se můžou nováčci inspirovat.