Češky mění přístup k financím, investování už láká každou druhou. Pětina žen je ale bez úspor
Čím dál více českých žen vnímá investování nejen jako cestu k finančnímu zajištění, ale i jako prostředek k dosažení životních cílů. K nevýhodným investicím pak desetina z nich řadí i manželství.
redaktor
U českých žen roste chuť převzít kontrolu nad vlastními financemi. Podle aktuálního průzkumu společnosti Amundi Czech Republic ve spolupráci s agenturou Stem/Mark se investování věnuje už 18,3 procenta žen a zájem o tuto oblast za poslední rok stoupl téměř o desetinu. Celkem investování oslovuje více než polovinu žen (56 procent), což ukazuje na výrazný posun v jejich přístupu k finanční nezávislosti.
„Je skvělé vidět, jak si ženy stále více uvědomují význam finančního zabezpečení a schopnosti samostatně rozhodovat o svých financích. V Amundi se tomuto tématu dlouhodobě věnujeme a podporujeme ženy na každém kroku jejich investiční cesty,“ říká Markéta Jelínková, senior portfolio manažerka společnosti Amundi Czech Republic. Přestože rostoucí zájem žen o investování je patrný, muži jsou stále o krok napřed – o investování se zajímá více než 65 procent z nich.
Ženy sice investování láká, ale jejich přístup bývá obezřetný. Nejčastěji využívají konzervativní finanční nástroje, jako jsou spořicí produkty (58 procent) nebo běžné účty (35 procent). Z investičních nástrojů pak dávají přednost podílovým fondům, které využívá každá osmá žena (12 procent). Akcie nebo kryptoměny jsou naopak v oblibě méně. „Ženy obecně kladou důraz na stabilitu a nižší riziko, což je odlišuje od mužů, kteří jsou často ochotní riskovat více,“ vysvětluje Jelínková.
Přesto však investicím stále stojí v cestě některé překážky. Pětina žen nemá žádné úspory a jako hlavní bariéru vidí nedostatek financí (30,7 procent). Obavy z rizika uvedlo 17 procent dotázaných a 10,5 procenta přiznává, že jim chybí potřebné zkušenosti.
Investování není jen pro experty
Přestože více než polovina žen považuje své znalosti o investicích za průměrné nebo nižší, Jelínková zdůrazňuje, že odborné vzdělání není podmínkou úspěchu. „Stačí mít základní přehled a spolupracovat s odborníky, kteří dokážou navrhnout strategii odpovídající osobním cílům a vztahu k riziku,“ dodává.
Ženy vnímají investování nejen jako cestu k finančnímu zajištění, ale i jako prostředek k dosažení konkrétních životních cílů. Pro téměř polovinu (45 procent) je hlavní „investicí“ rodina a děti, dalších 30 procent považuje za klíčové vlastní bydlení a 19 procent označuje za prioritu vzdělání. Naopak mezi nevýhodné investice řadí ženy půjčky (25 procent), konzumní zboží (16 procent) a také manželství (12 procent).
Ženy volí různý způsob správy svých investic. Nejoblíbenější je kombinace aktivní a pasivní správy (38,8 procent), která umožňuje vyvážit kontrolu nad financemi s efektivním využitím času. Aktivní správu si volí 4,9 procenta žen, zatímco čistě pasivní přístup preferuje 19,9 procenta. To potvrzuje častou poučku, že investování může být přizpůsobeno takřka jakémukoliv životnímu stylu a prioritám.