Čína zahanbila Západ. Prodává více elektromobilů, než se čekalo
Asijská velmoc v transformaci osobní dopravy předehnala západní země. Na největším automobilovém trhu na světě totiž rekordně rostou prodeje elektrických vozů.
redaktor
Dobíjecí stanice rostou v Číně jako houby po dešti a zaplavily i uličky okolo Zakázaného města v Pekingu. Jsou ale dostupné i na odlehlých dálničních odpočívadlech a v severních a západních pouštních oblastech země. O co neúspěšně usiluje například Brusel a unijní sedmadvacítka, se asijské říši draka daří mnohem lépe. I proto rychle stoupají prodeje elektromobilů v říši středu a podle analytiků se to do několika let projeví i tím, že Čína – největší importér ropy na světě – začne svou spotřebu ropy snižovat.
Čínská asociace osobních automobilů hlásí, že prodeje nových aut jsou už z více než poloviny na elektrický nebo alespoň hybridní pohon. Jedná se o mnohem rychlejší nástup elektromobility, než se předpokládalo, zdůraznila agentura Bloomberg.
Tento trend také vede analytiky globálních ropných firem a bank, aby přehodnotili prognózy spotřeby ropy v největší asijské ekonomice. Na rozdíl od Spojených států nebo Evropské unie k tomu dojde rychleji.
Společnost CITIC Futures odhaduje, že spotřeba benzinu se bude v Číně snižovat do roku 2030 každým rokem o čtyři až pět procent. „Budoucnost přichází v Číně rychleji,“ řekl dokonce Ciaran Healy, ropný analytik pařížské Mezinárodní agentury pro energii v Paříži.
Bude to mít zásadní dopady na celosvětovou poptávku po ropě, protože čínský hlad po fosilních komoditách dominantně určuje jejich ceny na světových trzích. Čína totiž spotřebuje až pětinu globálně vyprodukovaného černého zlata.
Už během tohoto roku čínské ekonomické zpomalení vedlo k poklesu cen ropy. Rychlý nástup elektromobility na čínských silnicích by tento trend mohlo dále posílit. Analytik Luo Jen-tchuo z PetroChina Planning & Engineering Institute napsal, že čínský trh se zpracovanou ropou a benzinem v tomto roce dosáhne vrcholu.
Pekingu se podařilo rozhýbat trh s elektromobily už před deseti lety, když nabídl dotace na jejich koupi, ale i velkorysé státní dotace pro jejich výrobce. Díky tomu mohou čínské automobilky směle konkurovat západním značkám a jejich ceny elektromobilů jsou o desítky procent levnější. Letos mají čínští výrobci vyprodukovat přes deset milionů elektrických vozů.