Hrot24.cz
Mattoni plně ovládla srbskou minerálku Knjaz Miloš. Tržby skupiny stouply na 22 miliard korun

Foto: Mattoni 1873

Mattoni plně ovládla srbskou minerálku Knjaz Miloš. Tržby skupiny stouply na 22 miliard korun

Česká skupina Mattoni 1873 se stala jediným vlastníkem největšího výrobce minerálních vod v Srbsku. Loni pak zvýšila objem na více než 1,9 miliardy prodaných lahví, tržby skupiny meziročně stouply o 18 procent na 22 miliard korun.

Filip Magalhães

V roce 2019 vstoupila karlovarská skupina Mattoni 1873, do jejíhož portfolia patří i Magnesia, Aquila, Dobrá voda, Hanácká Kyselka nebo Poděbradka, na srbský trh. Tehdy získala ve společném joint venture s firmou PepsiCo sto procent akcií v největším tamním výrobci minerálních vod a energetických nápojů. Teď Mattoni odkoupila za přibližně 90 milionů eur (téměř 2,3 miliardy korun) i menšinový podíl PepsiCo – a stala se jediným vlastníkem firmy Knjaz Miloš.

Knjaz Miloš je v rámci srbského, černohorského a nově i bosenského trhu oficiálním výrobcem a distributorem nealkoholických sycených nápojů firmy PepsiCo. Tedy například Pepsi, 7 Upu nebo Mountain Dew. Mattoni pak díky převzetí srbského výrobce získala i produkty jako je Aqua Viva, Guarane, ReMix či Gusto. Název Knjaz Miloš odkazuje na srbského knížete Miloše Obrenoviće I., který byl na začátku 19. století úspěšný v boji proti osmanské nadvládě. 

Mattoni zároveň zveřejnila i hospodářské výsledky za uplynulý rok. Skupina, která je největším výrobcem minerálních vod a nealkoholickcýh nápojů ve střední Evropě, loni zvýšila objem na více než 1,9 miliardy prodaných lahví. Její tržby pak meziročně stouply o 18 procent na 22 miliard korun. Podle tiskové zprávy dosáhla EBITDA skupiny rekordní hodnoty a vrátila se na úroveň před covidem, konkrétní hodnotu zisku ovšem nápojářská firma nezveřejňuje. 

Skupina pak vyplatila takřka 143 milionů na mimořádné odměny zaměstnancům. „Vyplatili jsme napříč evropským holdingem nadstandardní celofiremní bonusy za úspěšný loňský rok – a nad rámec všeho ještě půl dalšího platu navíc. Chceme tak ocenit naše zaměstnance za jejich výkony a zároveň je podpořit v době růstu životních nákladů a vysoké inflace,“ říká ředitel Mattoni Alessandro Pasquale.

Loni uvedla Mattoni na český trh tortillové chipsy Doritos, novou řadu minerálních vod Magnesia Plus či minerálky v plechovce pod značkou Mattoni Imuno. K výsledkům přispěly i prodejní automaty a chytré lednice Very Goodies. Pod křídla Mattoni patří celkem 39 značek z osmi zemí. Kromě Česka a Srbska působí i na Slovensku, v Rakousku, Maďarsku či Bulharsku. Celkem zaměstnává 3400 lidí.