Analýza instagramových příspěvků odhalila rozdíly mezi vzdělávacími směry a preferencemi mladých. Často by totiž rádi vykonávali profese, pro něž není vysokoškolské vzdělání přímo nezbytné. Případně dokonce takové, kde není potřeba vůbec žádné. Stačila by kreativita, pěkný vzhled… a kvalitní mobilní telefon.
Podle průzkumu provedeného vyhledávačem online kurzů Class Central je nejžádanější profesí pro generaci Z (mladé lidi narozené v letech 1995-2014) modeling. Dále se nejlépe umístil umělec. Třetí nejčastěji vyhledávanou profesí je fotograf, následovaný vizážistou, bloggerem a marketingovým specialistou. Mnoho mladých si přeje pracovat jako fitness trenéři.
Analytici se zaměřili na příspěvky mladých uživatelů sociální sítě, kteří využívali hashtagy – tedy klíčová slova, jimiž se příspěvky kategorizují a propagují. Hashtag „model/modelka“ zde naprosto dominuje, neboť byl použit u neuvěřitelných 380 milionů příspěvků.
TOP 10 hashtagy na Instagramu (počet využití) |
1. Model (380 000 000) |
2. Artist - umělec (345,000,000) |
3. Photographer - fotograf (268 000 000) |
4. Make-up artist - vizážista (149 000 000) |
5. Blogger (127 000 000) |
6. Marketing (86 500 000) |
7. Singer - zpěvák/zpěvačka (70 600 000) |
8. Personal Trainer - fitness trenér (58 900 000) |
9. Actor - herec/herečka (52 900 000) |
10. Influencer (50 200 000) |
Mezi další „snové“ profese patří influencer, styl blogger, tanečník, šéfkuchař, spisovatel, YouTuber, módní návrhář, tvůrce obsahu, sportovec, kadeřník a manikérka. Jak uvedl americký magazín Newsweek, překvapivé je nízké umístění jinak společností respektovaných profesí. Prestižní a dobře placená povolání, jako je lékař, skončila až na 24. místě s 18,3 milionu hashtagů, inženýr na 30. místě s 7,6 milionu hashtagů, právník na 32. místě s 6,5 milionu hashtagů a astronaut až na 47. místě s 2,5 milionu hashtagů. Velmi dobře placený IT manažer se s 31 tisíci hashtagy umístil až na 76. příčce, předběhla ho servírka na 55. příčce s 643 tisíc hashtagy.
„Tato analýza ukázala, že generace Z je přitahována kreativnějšími obory, zvláště těmi, které se úzce prolínají se sociálními sítěmi, jako je blogování a influencerství,“ uvedl Dhawal Shah, generální ředitel Class Central.
Ačkoli se potvrdilo, že se mladí lidé do značné míry chtějí stát internetovými hvězdami, zároveň je patrné, že je stále lákají profese vyžadující určité praktické dovednosti nebo vzdělání. „Například povolání jako streamer a fotbalista se umístila až pod architektem a šéfkuchařem,“ doplnil Shah.
Analytici přiznávají limity svého průzkumu. To, že je určitý hashtag využit, totiž nutně neznamená, že by se mladí chtěli věnovat jen dané profesi. U mnoha z nich je typická schopnost rychle měnit nejen místo, ale i obsah práce. Na Instagramu sdílí obsah i lidé starší než generace Z. Přesto však „internetové“ profese u mladých jednoznačně převládají.
Podle respektované české headhunterky Dity Sudové se mladí lidé často vyznačují nízkou loajalitou k zaměstnavateli, což je důvod, proč vyhledávají svobodnější profese, jako jsou ty zmíněné výše.
K tomu jim napomáhá dobrá znalost práce s mobilním telefonem, sociálními sítěmi a rovněž umělou inteligencí. Výhodu pak mají kreativnější jedinci. „Někdy vidím životopisy, které jsou formou webové prezentace, plné fotek. Evokují ve mně smyslové prožitky. Generace Z je prostě hravá. A totéž čekají i v práci – ta nemá být zaměstnáním, ale zábavou,“ řekla pro Hrot24 šéfka náborové společnosti Adamantem HR, která obsazuje nejprestižnější posty napříč světem.