Trumpova mexická cla mohou tvrdě zasáhnout evropské automobilky

Cla na zboží z Mexika, které plánuje zavést budoucí americký prezident Donald Trump ihned po svém nástupu do funkce, mohou ublížit evropskému autoprůmyslu více než ta zaměřená přímo na dovoz z Evropy. Analytici věří, že je to jen vyjednávací taktika.

Cla na zboží z Mexika, které plánuje zavést budoucí americký prezident Donald Trump ihned po svém nástupu do funkce, mohou ublížit evropskému autoprůmyslu více než ta zaměřená přímo na dovoz z Evropy. Analytici věří, že je to jen vyjednávací taktika.

Celý článek
0

Hrotcast: Ruský plyn v Česku jako pokrytectví Fialovy vlády. Proč ho bereme stále víc?

Česko v listopadu odebíralo 95 procent plynu z Ruska, i když premiér tvrdí, že jsme na něm nezávislí. V novém Hrotcastu s ekonomickou novinářkou Markétou Malou se dozvíte, proč ruský plyn stále proudí do našich domácností a jakou roli v tom hraje evropská energetická politika.

Česko v listopadu odebíralo 95 procent plynu z Ruska, i když premiér tvrdí, že jsme na něm nezávislí. V novém Hrotcastu s ekonomickou novinářkou Markétou Malou se dozvíte, proč ruský plyn stále proudí do našich domácností a jakou roli v tom hraje evropská energetická politika.

Celý článek
0

Česko a Itálie vyzývají EU: zmírněte sankce pro automobilky, které nevyrábějí dost elektroaut

Praha a Řím chtějí zabránit tomu, aby evropské automobilky musely od příštího roku platit pokuty za to, že v prodejích nových vozů nebude dostatečný podíl elektromobilů.

Praha a Řím chtějí zabránit tomu, aby evropské automobilky musely od příštího roku platit pokuty za to, že v prodejích nových vozů nebude dostatečný podíl elektromobilů.

Celý článek
0

Krize na moři: Nedostatek námořníků ohrožuje globální obchod

Světová lodní doprava, klíčová součást globální ekonomiky, čelí vážnému problému – akutnímu nedostatku kvalifikovaných námořníků. Tento jev, poháněný geopolitickými konflikty, změnou preferencí mladší generace a stárnutím stávající pracovní síly, zvyšuje náklady na přepravu, ohrožuje bezpečnost na moři a destabilizuje dodavatelské řetězce.

Krize na moři: Nedostatek námořníků ohrožuje globální obchod
Krize na moři: Nedostatek námořníků ohrožuje globální obchod | www.chatgpt.com - vytvořeno pomocí nástroje Dall-E 2

„Je to obrovský problém,“ přiznává pro CNBC anonymní kapitán velké přepravní společnosti. „Nemůžu sehnat vhodné lidi do posádky. Standard klesá a musím častěji propouštět kvůli nekompetentnosti.“ Jeho zkušenost potvrzují i data Mezinárodní námořní komory (ICS), podle které bude do roku 2026 chybět až 90 tisíc kvalifikovaných námořníků.

Problém zdaleka nekončí jen u nedostatku pracovníků. Firmy se kvůli situaci častěji uchylují k zaměstnávání méně zkušených posádek, což zvyšuje riziko chyb a nehod. Henrik Jensen, ředitel Danica Crewing Specialists Group, upozorňuje na rostoucí počet falešných životopisů: „Námořníci zveličují své zkušenosti, aby získali lépe placené pozice. Bohužel to vede ke snižování standardů a ohrožení bezpečnosti na palubě.“

Před válkou na Ukrajině tvořili námořníci z Ruska a Ukrajiny téměř 15 % světové námořní pracovní síly. Konflikt tyto dodávky zcela narušil, což ještě zhoršilo už tak vážnou situaci. Rostoucí nebezpečí v oblastech jako Rudé moře, kde působí íránem podporovaní Houthiové, dělá toto povolání ještě méně atraktivním.

Problémy přitom nekončí na moři. Podle studie Světové námořní univerzity z roku 2024 uvádí 93 % námořníků, že únava je jejich největší problém. „Někdy během celého kontraktu, který trvá i měsíce, nemáme jediný celý den volna,“ svěřil se jeden z respondentů. Kombinace vyčerpání, nedostatečné zkušenosti a dlouhých směn zvyšuje riziko nehod a ohrožuje nejen posádku, ale i lodní infrastrukturu.

Mladí nechtějí na moře

Kariéra na moři už pro mladší generace není tak lákavá jako dřív. „Dnes lidé více dbají na rovnováhu mezi prací a osobním životem,“ vysvětluje Rhett Harris, analytik společnosti Drewry. Život bez stálého připojení k internetu, typický pro lodní dopravu, navíc mnohé odrazuje.

Firmy se snaží mladé pracovníky přilákat investicemi do zábavních a sportovních zařízení na palubě a zkracováním délek plaveb na dva až čtyři měsíce. I tak ale tempo, jakým přibývají nové lodě – tisíce ročně –, zdaleka neodpovídá růstu počtu dostupných námořníků.

Dopad nedostatku se přenáší i na běžné spotřebitele. Zvyšující se mzdy, které mají přilákat nové pracovníky, navyšují provozní náklady lodí a následně i ceny přepravy. Podle odborníků to přispívá k inflaci a narušuje dodavatelské řetězce. „Více než 80 % objemu světového obchodu závisí na námořní dopravě,“ připomíná Subhangshu Dutt, ředitel Om Maritime.

Námořní průmysl stojí před zásadní výzvou. Mezinárodní námořní komora zdůrazňuje nutnost vytvořit strategie, které přilákají rozmanitější a mladší pracovní sílu. „Toto je jedna z největších krizí, kterou náš průmysl zažívá,“ varuje ICS. Zda se podaří udržet světovou lodní dopravu v pohybu, však zůstává otázkou.