Ukrajinský ministr pod palbou kritiky. Před další zimou zanedbal decentralizaci energetiky

Ukrajinskému ministrovi energetiky Germanu Galuščenkovi je vyčítáno, že podcenil decentralizaci energetických zdrojů. Zemi hrozí, že bude mít během zimy problémy s dodávkami elektřiny.

Ukrajinskému ministrovi energetiky Germanu Galuščenkovi je vyčítáno, že podcenil decentralizaci energetických zdrojů. Zemi hrozí, že bude mít během zimy problémy s dodávkami elektřiny.

Celý článek
0

„Pojďte makat rukama.“ Influenceři se nadchli pro manuální práci, Češi nad ní ohrnují nos

Opravit nebo něco vytvořit vlastníma rukama? Američtí influenceři podle nové módní vlny objevili kouzlo manuálních a technických prací, které začali popularizovat mezi dětmi a mládeží. V rozsáhlém průzkumu se mladí lidé i rodiče vyjádřili, že takové profese mohou být stabilní a kreativní. Významnou roli v tomto posunu hrají sociální sítě.

Opravit nebo něco vytvořit vlastníma rukama? Američtí influenceři podle nové módní vlny objevili kouzlo manuálních a technických prací, které začali popularizovat mezi dětmi a mládeží. V rozsáhlém průzkumu se mladí lidé i rodiče vyjádřili, že takové profese mohou být stabilní a kreativní. Významnou roli v tomto posunu hrají sociální sítě.

Celý článek
0

Dívka z generace Z si stěžovala na zacpané ucho. Matka v něm objevila zapomenutá antidepresiva

Běžné čištění uší proměnilo mladou Abby Hoffman v hvězdu sociálních sítí. Když při hygienické proceduře nedokázala vložit vatovou tyčinku do ucha, propadla panice. Přivolaná matka následně v uchu objevila pilulku antidepresiva. Abby o své zkušenosti ihned referovala na sociálních sítích, kde našla vlnu solidarity od svých vrstevníků.

Běžné čištění uší proměnilo mladou Abby Hoffman v hvězdu sociálních sítí. Když při hygienické proceduře nedokázala vložit vatovou tyčinku do ucha, propadla panice. Přivolaná matka následně v uchu objevila pilulku antidepresiva. Abby o své zkušenosti ihned referovala na sociálních sítích, kde našla vlnu solidarity od svých vrstevníků.

Celý článek
0

Místo pár dní několik týdnů. Zboží je těžké dostat do vzduchu

Cargo prostory v osobní letecké přepravě už firmy nevyužijí, kapacit je kvůli opadnutí zájmu o létání málo.

Místo pár dní několik týdnů. Zboží je těžké dostat do vzduchu
ilustrační foto | Profimedia.cz

Koronavirová pandemie zamíchala celosvětovou přepravou zboží. Poté, co rejdaři odmítají pustit nenaplněné lodě, a námořní doprava je tudíž drahá a pomalá, vyeskaloval stejný trend i v letecké přepravě. Firmy hlásí, že místo čtyř až šesti dnů trvá dostat zboží do vzduchu i více než měsíc.

„Pasažérské lety se téměř neoperují, tudíž se značným způsobem snížily nejen kapacity na přepravu leteckého carga, ale i alternativy pro routing, tedy směrování zásilek do cílových destinací,“ vysvětluje Zdeněk Hamouz, manažer leteckého importu společnosti DSV, která je součástí stejnojmenné nadnárodní logistické a přepravní skupiny.

Problém se netýká jen přesoceánské dopravy, situaci komplikuje i zrušení některých vnitrokontinentálních letů. Ty totiž byly v minulosti využívány jako alternativa ke kamionové přepravě. Omezení leteckých linek tak snižuje kapacity a možnosti alternativních řešení, což vede ke zvýšenému objemu zboží na hlavních světových letištích, kde jsou přetížené terminály.

Problémy s leteckou dopravou v pandemii potvrzují i tuzemští prodejci. „Běžně trvá doručení zásilky leteckou dopravou čtyři až šest dní. Nyní jsme na poslední leteckou zásilku čekali pět týdnů,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který nabízí akumulátory do různých typů mobilních zařízení.

Letecká doprava kopíruje tu námořní nejen v prodloužení lhůt, ale i v růstu cen. Kvůli nízké kapacitě se prostor u nákladních firem cenil letos v lednu podle datového webu statista.com na 4,45 dolaru mezi německým Frankfurtem a Severní Amerikou, rok předtím to bylo 1,76 dolaru. Za rok tedy cena na této trase vyskočila o více než 250 procent.

Také proto jsou specializované letecké cargo firmy i přes celosvětovou nepřízeň jedním z vítězů krize. Podle zprávy zveřejněné na webu Research and Markets globální trh se službami letecké nákladní dopravy poroste z 56,48 miliardy dolarů v roce 2020 na 64,98 miliardy dolarů v roce 2021.