Koronavirová pandemie zamíchala celosvětovou přepravou zboží. Poté, co rejdaři odmítají pustit nenaplněné lodě, a námořní doprava je tudíž drahá a pomalá, vyeskaloval stejný trend i v letecké přepravě. Firmy hlásí, že místo čtyř až šesti dnů trvá dostat zboží do vzduchu i více než měsíc.
„Pasažérské lety se téměř neoperují, tudíž se značným způsobem snížily nejen kapacity na přepravu leteckého carga, ale i alternativy pro routing, tedy směrování zásilek do cílových destinací,“ vysvětluje Zdeněk Hamouz, manažer leteckého importu společnosti DSV, která je součástí stejnojmenné nadnárodní logistické a přepravní skupiny.
Problém se netýká jen přesoceánské dopravy, situaci komplikuje i zrušení některých vnitrokontinentálních letů. Ty totiž byly v minulosti využívány jako alternativa ke kamionové přepravě. Omezení leteckých linek tak snižuje kapacity a možnosti alternativních řešení, což vede ke zvýšenému objemu zboží na hlavních světových letištích, kde jsou přetížené terminály.
Problémy s leteckou dopravou v pandemii potvrzují i tuzemští prodejci. „Běžně trvá doručení zásilky leteckou dopravou čtyři až šest dní. Nyní jsme na poslední leteckou zásilku čekali pět týdnů,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který nabízí akumulátory do různých typů mobilních zařízení.
Letecká doprava kopíruje tu námořní nejen v prodloužení lhůt, ale i v růstu cen. Kvůli nízké kapacitě se prostor u nákladních firem cenil letos v lednu podle datového webu statista.com na 4,45 dolaru mezi německým Frankfurtem a Severní Amerikou, rok předtím to bylo 1,76 dolaru. Za rok tedy cena na této trase vyskočila o více než 250 procent.
Také proto jsou specializované letecké cargo firmy i přes celosvětovou nepřízeň jedním z vítězů krize. Podle zprávy zveřejněné na webu Research and Markets globální trh se službami letecké nákladní dopravy poroste z 56,48 miliardy dolarů v roce 2020 na 64,98 miliardy dolarů v roce 2021.