Vlastník Prazdroje se vrhá do světa bez alkoholu. Co to znamená pro českou plzeň?

Foto: Plzeňský Prazdroj

Vlastník Prazdroje se vrhá do světa bez alkoholu. Co to znamená pro českou plzeň?

Nealko je příležitost, jak dále růst, zní z japonského Asahi. Trh s nízkoalkoholickými a nealkoholickými pivy má hodnotu přes 13 miliard dolarů a světoví hráči se o něj porvou.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Mladí už tolik nepijí a zvláště po covidu o sebe čím dál víc lidí dbá, výrobci alkoholu tak přemýšlejí, jak si zajistit profit i v budoucnu. Asahi, přední japonský výrobce piva, proto oznámil výrazný posun ve své strategii a chce přidat mnohem více nealkoholických nebo nízkoalkoholických nápojů. Pro Čechy to není bez zajímavosti – Asahi totiž vlastní Pilsner Urquell.

„Rostoucí počet zákazníků, kteří dbají na své zdraví a odmítají pivo, víno nebo lihoviny, je pro šéfy japonského největšího pivovaru velkou příležitostí,“ píšou ve své analýze Financial Times. Podle nich do roku 2040 budou nápoje s nízkým nebo nulovým podílem alkoholu představovat polovinu z veškerých prodejů pitiva za celou skupinu.

Asahi nedávno ohlásilo smělý cíl zvednout podíl drinků s 3,5 procenty alkoholu nebo ještě nižším obsahem z deseti procent na rovnou pětinu svého produktového mixu do roku 2030. S nealkem se chce zaměřit hodně na USA, neboť tamní trh je jedním z největších pro nápojový segment vůbec.

Japonci přitom chtějí ve Spojených státech investovat do startupů, aby získali přístup jak k novým nealkoholickým či nízkoalkoholickým pitím, tak k technologiím pro jejich produkci, píšou Financial Times.

Největší světové pivovary, včetně Heinekenu, Budweiseru a Guinnesse, se předhánějí v tom, kdo vydělá na mladších spotřebitelích, kteří dbají na své zdraví. Tento posun vede k tomu, že spotřebitelé pijí méně, ale kvalitnější alkohol, nebo volí verze s nízkým obsahem alkoholu či zcela bez alkoholu.

Jdeme na plzeňské... limonády?

Vzhledem k tomu, že Asahi vlastní také český pivovar Plzeňský Prazdroj, je otázkou, jak se změna strategie skupiny projeví na domácím trhu. Výkonný ředitel Asahi Europe & International Paolo Lanzarotti loni prohlásil, že trh s nealkoholickými pivy roste od roku 2019 každoročně zhruba o devět procent na všech trzích, kde japonská skupina působí.

Poznamenal také, že ve střední Evropě je konzumace piva dost vysoká a těžko si lze představit, že by se nějak výrazně mohla zvýšit. Podle Lanzarottiho by měly pivovary směřovat k tomu, aby spotřebitele vedly k pití s mírou a zaměřovaly se na kvalitu, nikoliv na množství.

Šéf evropského Asahi také prosazuje, aby se pivovary zaměřovaly na témata spojená jak s dopady konzumace alkoholu na zdraví, tak pití piva jako součásti vyváženého životního stylu.

Trh s nealkoholickým pivem podle něj roste i v zemích s velkou tradicí pivní kultury, jako je právě Česko. Jeho obliba stoupá i například v Maďarsku nebo na Slovensku. Umožňují to i moderní technologie, díky kterým lze u nealkoholických nápojů dosáhnout stejné chuti, jako u alkoholických variant, doplnil.

Hodnota trhu s nealkoholickými nebo nízkoalkoholickými pivy je více než 13 miliard dolarů, uvádí skupina IWSR, která se zabývá analýzou nápojů. Předpovídá, že podíl nealkoholických nápojů na celkovém trhu s alkoholem vzroste do roku 2027 na téměř čtyři procenta.

S využitím ČTK