Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Kanadští železničáři začali stávkovat, vláda je nahnala zpátky do práce

Šéf odborů obvinil firmy, že jsou kvůli vyššímu zisku ochotné ohrozit bezpečnost na železnici.

Kanadští železničáři začali stávkovat, vláda je nahnala zpátky do práce
Zaměstnanci kanadských železnic se vrátí do práce; ilustrační obrázek | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Kanadská vláda donutila dvě hlavní železniční společnosti v zemi k arbitráži s jejich odborovými svazy, aby tak zabránila případným hrozivým ekonomickým dopadům na kanadskou ekonomiku, ale také na ekonomiku USA, pokud by nákladní vlaky zůstaly delší dobu odstaveny. Zaměstnanci kanadských železnic se tak vrátí do práce a provoz železniční nákladní dopravy by mohl být plně obnoven do několika dnů. Oznámil to železniční odborový svaz Teamsters.

V železničních společnostech Canadian National (CN) a Canadian Pacific a Kansas City Southern (CKPC) pracuje dohromady zhruba deset tisíc lidí. Odborářským vyjednavačům se nepodařilo dosáhnout dohody ohledně rozvržení směn, o mzdách a o tom, jak přecházet únavě zaměstnanců. Zaměstnanci tak ve čtvrtek přerušili práci.

Podnikatelské skupiny se obávaly, že by to mohlo způsobit ekonomické škody v řádu stovek milionů dolarů. Kanadská vláda proto ve čtvrtek oznámila, že požádá nezávislou radu pro průmyslové vztahy (CIRB) o vydání nařízení o návratu do práce.

Kanadský ministr práce Steven MacKinnon novinářům řekl, že kromě nařízení návratu do práce požádal CIRB také, aby zahájila proces závazného rozhodčího řízení mezi odborovým svazem Teamsters a společnostmi a prodloužila platnost stávajících pracovních smluv do doby, než budou podepsány nové.

Podnikatelské skupiny a společnosti požadovaly, aby vláda jednala. Kanada je druhou největší zemí na světě podle rozlohy a při přepravě široké škály komodit a průmyslového zboží je značně závislá na železnici. Kanadská ekonomika je silně propojena s ekonomikou USA, což znamená, že zastavení provozu by dopadlo také na severoamerické dodavatelské řetězce.

Šéf odborů Teamsters Paul Boucher obvinil firmy CN a CPKC, že jsou kvůli vyššímu zisku ochotné ohrozit bezpečnost na železnici. Odbory také obvinily firmy ze záměrného vytváření krize, aby tak donutily vládu zasáhnout. Rozhodnutí vlády kritizuje i levicová Nová demokratická strana (NDP), o jejíž podporu se opírá vláda, aby mohla zůstat u moci. Podle nich kabinet tímto krokem vyslal vzkaz všem korporacím, že být špatným šéfem se vyplácí.

Zastavení železniční dopravy ochromilo přepravu obilí, potaše a uhlí a zpomalilo přepravu ropných produktů, chemikálií a automobilů. Dráhy ročně přepraví zboží a komodity v hodnotě přibližně 280 miliard kanadských dolarů (4,6 bilionu korun). Dopad to mělo i na desetitisíce lidí, kteří jsou závislí na některých příměstských linkách do Toronta, Vancouveru a Montrealu, napsala agentura Reuters.