Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Dopravní peklo pro řidiče. V Texasu jezdí monster vlaky dlouhé 4,5 kilometru

Nákladní vlaky, které mají délku přesahující 4,5 kilometru, stále častěji brázdí železniční tratě po státě Texas. Pro řidiče aut to znamená obrnit se trpělivostí, pokud vlak zrovna křižuje silnici. Auta musí čekat přes sedm minut, až vlakové monstrum projede.

Dopravní peklo pro řidiče. V Texasu jezdí monster vlaky dlouhé 4,5 kilometru
Extrémně dlouhé vlaky trápí řidiče aut hlavně v Texasu | foto Shutterstock.com

Americké federální zákony nemají žádné limity pro délku vlaků. Proto železniční společnosti stále častěji využívají co nejdelší nákladní vlaky, aby ušetřily náklady. Zejména se to projevuje u společnosti Union Pacific na území státu Texas.

Monstervlaky, jak je nazývají americká média, způsobují ale silniční síti obrovské dopravní komplikace. Než vlak přejede přes přejezd, trvá to alespoň sedm minut, vadí řidičům. Texasané si stěžují na snížení bezpečnosti a na dopravní zácpy. Nejvíce to dopadá na městkou část Pleasantville v texaském Houstonu, napsal americký deník The Wall Street Journal.

Federální limity na délku vlaků neexistují a legislativa jednotlivých amerických států nemůže regulovat vlaky, které zajišťují transport mezi americkými státy. I když už více než deset států včetně Texasu navrhlo zavedení limitu na maximální délku vlaku na 1,6 míle (2,6 kilometru).

Společnost Union Pacific v některých případech provozuje i vlaky dlouhé až šest kilometrů. V druhém čtvrtletí tohoto roku byla průměrná délka vlaků u této firmy 2,9 kilometru, ještě v roce 2018 to bylo 2,1 kilometru.

Čím delší vlak, tím se také pohybuje pomaleji. Pokud se zastaví, znamená to další nabíhající minuty pro čekající řidiče na přejezdech. Na dlouhé prostoje si stěžují hlavně řidiči sanitek, hasičských vozů, školních autobusů.

Chodci a cyklisté zase riskují přecházení přejezdů mezi jednotlivými nákladními vagony v momentě, kdy se vlak zastaví. Už v červenci takto zemřela sedmadvacetiletá žena, když se snažila proklouznout mezi vagony a vlak se dal do pohybu. Železniční nákladní přeprava je na jihu Spojených států stále více rušnější, souvisí to s nárůstem kontejnerové přepravy z přístavů na pobřeží Mexického zálivu.

Generální ředitel Union Pacific Jim Vena připustil, že vlaky projíždějící zástavbou budou vždy omezovat místní obyvatelstvo i silniční dopravu. Zdůraznil ale, že železniční doprava pomáhá snižovat emise v celém sektoru dopravy.

Vlak, který je dlouhý 4,5 kilometru, jede zhruba rychlostí 40 kilometrů za hodinu, takže než projede přes železniční přejezd, trvá to 7 minut a 12 vteřin. K tomu je ještě potřeba připočítat čas na uzavření a otevření přejezdu.

I proto jsou řidiči v Texasu stále častěji frustrovaní nekonečným čekáním u železničních přejezdů. „Lidé se ráno nemohou dostat do práce včas a naše děti podlézají vagony, aby se dostaly přes železniční koleje,“ postěžovala si členka městské rady v Houstonu Letitia Plummerová.