Japonské aerolinky zpřísňují opatření proti agresivním cestujícím

Dvě největší japonské letecké společnosti, Japan Airlines a All Nippon Airways (ANA), zavádějí přísnější pravidla pro jednání s problémovými cestujícími. Tento krok přichází v reakci na rostoucí počet případů obtěžování zaměstnanců v různých odvětvích služeb v Japonsku.

Japonské aerolinky zpřísňují opatření proti agresivním cestujícím
Japonské aerolinky zpřísňují opatření proti agresivním cestujícím | Vytvořeno pomocí Dall-e

Nová "politika zákaznického obtěžování" definuje devět typů nepřijatelného chování, včetně urážlivého jazyka a diskriminace, výhružek, nepřiměřených požadavků, fyzického napadení, narušování provozu, neoprávněného vstupu na pracoviště, klamání zaměstnanců, pomluv na sociálních sítích a sexuálního obtěžování.

ANA navíc zahrnuje do seznamu i voyeurismus a stalking. Cílem těchto opatření je poskytnout zaměstnancům jasnější standardy pro řešení problémových situací.

Yoshiko Miyashita, viceprezidentka ANA, uvedla pro CNBC, že absence jasných pravidel v minulosti vedla k značné zátěži pro zaměstnance, někteří dokonce museli odejít na nemocenskou.

Japan Airlines zavádí školení pro zaměstnance ohledně zvládání obtěžování a poskytuje jim příručky s postupy pro řešení agresivního chování. Obě společnosti varují, že cestující porušující pravidla mohou čelit odmítnutí nástupu do letadla nebo zapojení policie.

Ačkoli Japonsko je obecně považováno za velmi zdvořilou zemi, i zde dochází k incidentům. Nedávno například opilý cestující pokousal letušku na letu ANA, což vedlo k návratu letadla do Tokia.

Tento trend není omezen pouze na letecký průmysl. Některé japonské městské a prefekturní vlády začaly odstraňovat jména a fotografie zaměstnanců z jejich jmenovek, aby zabránily úniku osobních údajů na internet.

Zatímco počet incidentů "air rage" (vzteku na palubě) v USA výrazně vzrostl během pandemie, především kvůli sporům o nošení roušek, asijské aerolinky nezaznamenaly tak dramatický nárůst. Přesto je zřejmé, že problém agresivních cestujících je globální a vyžaduje systematické řešení.