Jan Strach vyšel z českého a slovenského rapového podhoubí, jeho záběr je ale mnohem širší

Jan Strach vyšel z českého a slovenského rapového podhoubí, jeho záběr je ale mnohem širší

foto: Facebook Jana Stracha

Gen Z ikona

Škodovka, Rytmus a obžaloba. Šestadvacetiletý milionář a režisér Strach čelí obvinění z vydírání

Točí videoklipy pro velká jména československého rapu, vlastní médium pro mladé The Mag a obchod s použitým oblečením Second Market. Jan Strach je ikona Gen Z a mladý multimilionář. Teď ale čelí obvinění z vydírání satirika. Soud s ním a jeho společníky začíná dnes.

Anežka Pilchová

Už v 17 letech točil videoklipy pro největší jména české a slovenské rapové scény. Spolupracovali s ním Yzomandias, Viktor Sheen, Rytmus, Ektor, Ben Cristovao nebo Jan Bendig. Velmi rychle se dostal mezi režisérskou špičku a patří také k jedněm z nejžádanějších kameramanů ve světě rapu. Provozuje i médium pro mladé The Mag.

Jeho prostřednictvím předává nastupující generaci informace tak, jak to má sama ráda – na Instagramu, TikToku a YouTube. Jen na zmíněném „instáči“ má The Mag okolo 300 tisíc uživatelů, kteří hltají příspěvky o aktuálním dění z českého rapu, módy, tenisek nebo i sportu.

Nějaký „boomerský“ přístup přitom nehledejte. Textu je minimálně, dominují obrázky, moderní design a vše je lehce stravitelné.

Jan Strach se tak ve 26 letech díky svému talentu stal multimilionářem a ikonou Gen Z. Magazín Forbes ho dokonce zařadil do svého žebříčku 30 pod 30, a to rok po jeho bratranci Jakubu Strachovi, známějším pod pseudonymem DJ NobodyListen.

Teď ale úspěšný mladý podnikatel a producent poprvé výrazněji narazil. Čelí totiž obžalobě z vydírání společně s dalšími třemi muži, včetně slavného rappera LBOYe. Obvodní soud pro Prahu 1 začne jejich případ projednávat dnes.

„Obecně mohu říct, že obžalovaným je kladeno za vinu vydírání a dále neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací,“ řekla TV Nova Eva Švíglerová, mluvčí soudu. Zatím jsou ve věci nařízena dvě líčení, obě by měla proběhnout v druhé polovině března.

Poškozeným je podle obžaloby Denis Železný, který na Instagramu vedl satirický účet The Cap, jenž parodoval Strachův The Mag.

The Cap používal stejný design a napodoboval obsah Strachova projektu. Sice se navenek tvářil jako The Mag, ale lidé znalí internetové kultury využívající vtipné memy věděli, že se jedná o pouhý vtip a parodii.

Vydírání mělo mít podobu silného psychického nátlaku na vymazání satirického účtu. Podle webu Expres.cz údajně skupina čtyř mužů včetně Stracha Železnému nejdříve vyhrožovala, pak ho unesla a pod mostem na něj dále tlačila.

„Nejprve mu psali, ať svůj Instagramový profil smaže, ale on je poslal někam. Takže sedli do auta, napsali mu a vydávali se za kurýra, že mu vezou balíček. Pak ho unesli pod most, kde ho nutili vzdát se toho profilu a vyhrožovali mu, že ho svléknou do naha,“ sdělil Expresu zdroj blízký Železnému, který si přál zůstat v anonymitě.

„Hned druhý den, jak se to stalo, jsem šel na policii podat trestní oznámení. Je to pro mě nepochopitelné a procházím kvůli tomu těžkým obdobím. Jsem rád, že se tímto případem začne zabývat soud,“ vyjádřil se Železný.

The Cap už skoro rok není aktivní. Poslední příspěvek, který Železný vydal, byla „zaručeně pravdivá“ zpráva z 1. dubna loňského roku, že parodické médium koupilo většinový podíl Strachova magazínu The Mag.

Kromě Stracha je obžalovaný také rapper Lukas Milan Emilio Nárovec, lépe známý jako LBOY. Vydírat měl i Petr Žižka, režisér a kameraman, který se Strachem spoluzaložil The Mag. Posledním obžalovaným je Ahmad Al-Mahdáwi, o kterém média blíže neinformují.

Strach se k žalobě vyjádřil na svém Instagramovém účtu pomocí videa. V něm nazval žalobce lhářem, zároveň ho ale odmítá jmenovat. Strach prý věří, že nezávislý soud potvrdí jeho nevinu, protože se jedná o tvrzení proti tvrzení.

Známý producent a autor videoklipů Strach je také zakladatelem několika dalších úspěšných projektů. Patří k nim třeba hudební label Most Wanted, který chce propojit rappery po celém světě, nebo obchod s oblečením z druhé ruky Second Market. V něm zákazníci najdou i kousky ze šatníků českých a slovenských rapperů.

Má také vlastní produkční společnost Beze Strachu, která už v roce 2022 měla zakázky za více než 10 milionů korun. Podle podcastu very nice je Strach „nejviditelnějším jménem v československém rapovém klipu“.

Kromě videoklipů patří do jeho portfolia i reklamy pro slavné značky. Spoty vytvořil pro operátora O2, Hop arénu, ale také pro nápojového giganta Coca-Cola nebo automobilky Škoda Auto a Jaguar.

K nejnovějším projektům patří platforma Tugedr, která sdružuje lidi se zajímavými nápady, a mediální projekt The Muse, který se zaměřuje hlavně na dámské publikum.