Nezodpovědné Rusko. Během války by mělo uzavřít vzdušný prostor pro civilní lety
Sestřelení civilního dopravního letadla ázerbájdžánských aerolinií nad ruským územím ukazuje na fatální rizika, kterým čelí civilní letadla v zemi, jež vede válku proti Ukrajině.
redaktor
Zásadní poškození letadla ázerbájdžánských aerolinií Azal ruskou protivzdušnou obranou, ke kterému došlo 25. prosince, ukazuje, jak nebezpečný je vzdušný prostor nad největší zemí světa, která vede válku proti Ukrajině a brání se útokům jejích dronů a raket.
Ukrajina přitom už od začátku konfliktu v únoru 2022 uzavřela svůj vzdušný prostor pro civilní leteckou dopravu. Rusko nikoliv. Zákaz civilních letů platí jen v několika regionech sousedících s napadenou zemí. Civilní lety – včetně oblastí okolo Moskvy a Petrohradu – jsou povoleny, i když dlouhodobě dochází k útokům ukrajinských dronů i na dvě největší ruská města.
„Je naprosto nezodpovědné, že je ruský vzdušný prostor stále otevřený a že v něm aerolinky létají v rámci pravidelných letů,“ zdůraznil Fabian Hoffmann, expert na obrannou politiku z institutu Oslo Nuclear Project na univerzitě v norském hlavním městě. Dodal, že nebe nad východní velmocí je aktivní válečnou zónou, stejně jako je tomu v případě Ukrajiny. Mělo by být okamžitě pro civilní lety uzavřeno, míní Hoffmann.
Letadlo ázerbájdžánských aerolinií letělo z Baku do čečenského Grozného a bylo poškozeno palbou ruské protivzdušné obrany. Nakonec nouzově přistálo až v Kazachstánu. Na palubě bylo celkem 67 lidí, zemřelo jich 38.
Ruský prezident Vladimir Putin přiznal, že civilní stroj zasáhla ruská raketa země-vzduch v oblasti hlavního města Čečenska v době, kdy na Groznyj útočily ukrajinské drony. Ázerbájdžánský prezident Ilham Alijev po Kremlu očekává omluvu, potrestání viníků a zaplacení odškodného rodinám obětí i těm, kteří přežili.
Kavkazská země tvrdí, že letadlo bylo poškozeno raketou ruského systému Pancir-S1. Rusové navíc neumožnili poškozenému letadlu přistát na dalších letištích na svém území. Po tomto incidentu zastavily své lety do Ruska kazašské a izraelské aerolinie.
V této souvislosti se připomíná sestřelení letadla Malaysia Airlines v roce 2014 proruskými silami v Doněcké oblasti. Všech 298 lidí na palubě zahynulo. Kreml dlouhodobě incident popíral a obviňoval z něj ukrajinské letectvo. Nizozemský soud následně rozhodl, že letadlo bylo sestřeleno ruskou raketou země-vzduch Buk.
Odborník na letectví z britského think-tanku Royal United Services Institute Peter Layton dodal, že je ruský vzdušný prostor pro civilní lety stále nebezpečnější. Souvisí to s tím, že Ukrajinci častěji a do větší hloubky ruského území útočí západními střelami nebo drony vlastní výroby.
Dalším zásadním problémem pro piloty civilních letů je rušení signálu GPS, který letadla používají pro svou navigaci. Podle mezinárodních leteckých zvyklostí je na samotném Rusku, aby uzavřelo vzdušný prostor pro civilní letadla.