Hrot24.cz
Hyundai sází vše na vodík. Vyrábět ho chce z odpadu, hnoje i plastů

foto Pavel Srp

Hyundai sází vše na vodík. Vyrábět ho chce z odpadu, hnoje i plastů

Jihokorejská automobilka na veletrhu CES oznámila, že novou generaci osobních automobilů, autobusů i nákladních vozů mají pohánět vodíkové články.

Jan Němec

Jan Němec

redaktor

Přechod na elektromobilitu je hlavním tématem většiny automobilek. Mezi technologiemi, které k tomu chtějí využít, zatím drtivě vedou lithium-iontové baterie. Přesto se mezi výrobci najdou výjimky sázející na vodík. Vodíkovými „průkopníky“ jsou především společnosti GM, Toyota nebo Honda – a také Hyundai.

Jihokorejská automobilka oznámila svůj záměr vsadit všechno na vodíkové palivové články během právě probíhajícího veletrhu CES v Las Vegas. Vodíkové palivo má podle zástupců firmy hrát klíčovou roli v plánu udržitelného rozvoje společnosti.

„Čistý vodík by měl být pro každého, měl by pohánět vše a měl by být dostupný všude,“ uvedl v prohlášení Jay Chang, prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor Company. Vodíkové palivové články chce přitom podle něj firma montovat nejen do osobních vozů, ale také do autobusů a nákladních automobilů.

Pro Hyundai není vodíkový pohon novinkou. Automobilka už nějakou dobu sériově vyrábí elektromobily s vodíkovými palivovými články, a to v rámci své řady Nexo. Do roku 2050 by ale tento typ pohonu měly využívat kompletně všechny modely.

Jaký je vlastně rozdíl mezi auty poháněnými lithium-iontovými bateriemi a těmi na vodík? Zatímco prvně jmenovaná vozidla se dobíjejí připojením do elektrické sítě, stlačený vodík se do těch druhých tankuje. Výhoda je tedy zřejmá: ušetření času. Doplnění zásobníku palivových článků trvá přibližně pět minut a například zmiňované modely Nexo dokážou po doplnění vodíku ujet zhruba 380 kilometrů.

Vodíková technologie má v současnosti dvě hlavní slabiny. Jednak je síť vodíkových čerpacích stanic ještě podstatně řidší než v případě dobíjecích míst pro elektromobily na lithium-iontové baterie, jednak prozatím pro masové využití takových automobilů nestačí současná výroba čistého vodíku.

Zatímco budování čerpacích stanic není v možnostech firmy, vývojem co nejekologičtější produkce vodíku se zabývá už několik let.

Na veletrhu CES jihokorejská společnost představila technologii výroby založenou na zpracování odpadů. Vodík díky ní vyrábí z bioplynu získaného například z organického odpadu, jako jsou prošlé potraviny nebo hnůj hospodářských zvířat. Druhou metodou má být využití nerecyklovatelného plastového odpadu, který se nejprve roztaví, přemění na plyn a po odstranění nečistot se vyseparuje vodík.

Vedle technologií palivových článků či výroby vodíku představil Hyundai na CES také další novinky, především software. Podobně jako další automobilky plánuje v příštích letech své vozy vybavit umělou inteligencí. Ta umožní například pokročilou hlasovou komunikaci mezi řidičem a jeho automobilem.