Hyundai pozastavil reklamu na Muskově síti X. Vadí mu antisemitský a nacistický obsah

Shutterstock.com

Hyundai pozastavil reklamu na Muskově síti X. Vadí mu antisemitský a nacistický obsah

V kauze sehrálo zásadní roli zjištění nezávislé novinářky a zároveň uživatelky sítě X Nancy Levine Stearnsové.

Pavel Štrunc

Pavel Štrunc

Autor podcastů

Automobilka Hyundai pozastavila svou reklamu na sociální síti X, která patří miliardáři Elonu Muskovi. Světovému výrobci aut se nelíbí, že se jeho sponzorované příspěvky objevovaly vedle antisemitského a pronacistického obsahu. „Pozastavili jsme naše reklamy na síti X a hovoříme přímo s jejími zástupci o bezpečnosti značky, abychom zajistili, že tento problém bude vyřešen,“ uvedlo Hyundai ve svém prohlášení.

Zmíněná reklama Hyundai se zobrazovala na profilu uživatele, který obhajoval nacistického vůdce Adolfa Hitlera a šířil antisemitské konspirační teorie. Před čtvrtečním pozastavením účet uváděl, že sídlí v Austrálii. Své příspěvky zveřejňoval pod pseudonymem a měl více než 55 000 sledujících, všiml si web NBC.

Zpravodajský portál americké televize navíc zjistil, že zmíněný účet měl již několik měsíců modrý odznak signalizující, že se jedná o předplatitele placeného premia. Tento měsíc začala síť X dávat modré odznáčky některým neplatícím uživatelům s více než 2500 ověřenými sledujícími, což ztěžuje určení, kdo si předplatné hradí, ale dotyčný účet má svou modrou fajfku již déle, doplnila NBC.

V kauze zásadní roli sehrálo zjištění nezávislé novinářky a zároveň uživatelky sítě X Nancy Levine Stearnsové. Nedávno zveřejnila snímek reklamy jihokorejské automobilky Hyundai, která se zobrazovala právě na zmíněním profilu publikujícím pravidelně antisemitské příspěvky a zpochybňujícího holokaust.

Stearnsová zároveň sespala článek, v němž se zamýšlí nad tím, jestli na někdejším Twitteru vůbec existuje bezpečný prostor pro šíření dobrého jména světových značek, jako je právě Hyundai.

NBC News v úterý informovaly, že pod Muskovým vlastnictvím se X stalo prosperujícím místem pro explicitně pronacistický obsah, a to včetně Hitlerových projevů nebo obsahu chválícího jeho genocidní režim. Dále zjistily, že nejméně 150 placených předplatitelských účtů Premium a tisíce neplacených účtů v posledních měsících zveřejňovalo nebo šířilo pronacistický obsah, často ve zjevném rozporu s pravidly X. 

Joe Benarroch, šéf obchodních operací společnosti X, potvrdil pozastavení reklamy ze strany Hyundai. Uvedl, že Muskova síť spolupracuje s marketéry Hyundai na zavedení dalších bezpečnostních kontrol, které mají ochránit inzerující značky.

X také pozastavilo účet, který zveřejňoval dotyčné antisemitské příspěvky. Popis účtu obsahoval antisemitské výroky, které porušovaly zásady sítě proti urážlivým profilům, řekl Benarroch. Posléze se na účtu objevila poznámka, že je „dočasně nedostupný“, protože porušuje zásady.

Sociální síť čelí od podzimu značnému odlivu a odporu inzerentů z kategorie těch nejmovitějších. Desítky velkých společností, mezi nimi třeba Disney, Apple a Warner Bros., pozastavily svou reklamu na X a mnoho z nich už ji dále neobnovilo.

Právě před koncem loňského roku Musk reagoval pozitivně na příspěvek jednoho z konspiračních teoretiků, který zmiňoval, že existuje spiknutí s cílem nahradit bílou populaci nebílými lidmi. „Máte naprostou pravdu,“ napsal mu Musk.

Podle výzkumné společnosti Sensor Tower 75 ze 100 největších amerických inzerentů, kteří na X ještě na podzim působili, v letošním únoru již žádnou reklamu na sociálním médiu nenakupovalo.