Greto, nejezdi na Sibiř
Následující řádky se Gretě Thunbergové nebudou číst lehce. Nepomůže ani vzteklé podupávání nožkou nebo máchání rachitickou ručkou. A vyhrožování zánikem lidstva bude spíš k smíchu. Proč? Protože existují na světě státy, které se mohou s velkým očekáváním těšit na dopady současného oteplování planety. Alespoň podle scénáře, který sepsali vědci Kolumbijské a Newyorské univerzity. V něm odhadují, že pokud bude klimatický kurz pokračovat po dalších padesát let, lze předpokládat, že dvacet procent planety na tom bude stejně jako dnes Sahara. Tomu se říká smůla. Naopak velké štěstí budou mít na severu, na Aljašce, v Kanadě, a hlavně v Rusku.
Právě posledně zmíněná země má šanci stát se v teplejším světě supervelmocí, která může vyhrát v chaotickém závodě milionů lidí o jídlo.
Už jen oteplování v asijské části Ruska, na Sibiři a Dálném východě, přináší postupné roztávání věčně zmrzlé půdy, která se může stát obdělávatelnou. Navazující ekonomický rozvoj by měl být otázkou času. Mezi vítěze globálního oteplování se možná zařadí i Česko. Anebo také možná ne, záleží na tom, jak si vyložíte jednu, dnes již nedostupnou, studii od společnosti Deloitte. Téma je to důležité, proto je mu v novém Hrotu věnováno dost prostoru. Závěrem ještě vzkaz pro Gretu. Nejezdi do Ruska, je to zbytečné. Sibiř je širá a ne každý se vrátí domů.
Možná bude lepší zajet do CTP, tam berou klimatické hrozby vážně. Vykupují holiny po kůrovcové kalamitě a na ně sázejí stromy, jen loni jich vysadili sto tisíc, letos jich má být stejně. Jinak se ale firma věnuje hlavně výstavbě a pronájmu komerčních ploch. Mezi klíčové zákazníky patří automobilový průmysl, který má velké obavy z nástupu elektromobilismu. Ty naopak nesdílí v rozhovoru pro týdeník Hrot dvojka CTP Richard Wilkinson. V elektromobilitě vidí mnoho příležitostí v regionu střední Evropy. Rozhovor je ostatně plný optimismu, podle Wilkinsona Trump, obchodní války i ucpaný Suez zpřetrhali dodavatelské řetězce a vyvolali potřebu návratu výroby blíže k zákazníkovi. Pro provozovatele logistických areálů není moc lepších zpráv.
Tedy pokud bude co vozit a skladovat. O tom, ve kterých oborech co dochází, jsme v Hrotu psali už několikrát, tentokrát jsme se podívali na automobilový průmysl. Ten, hlavně kvůli nedostatku čipů, patří mezi nejpostiženější obory. Jen Škoda Auto měla na konci června „odložených“ přes třicet tisíc vozidel. Přitom k jejich dokončení stačilo málo, třeba doplnit čipy, které ovládají otevírání oken. Podobně jsou na tom i další firmy z automobilového průmyslu.
Je to už pár dní, co skončilo mistrovství Evropy ve fotbale. Šampionát to nebyl moc podařený, i kvůli tomu, co při finále a po něm předvedli fanoušci Anglie. Naštěstí je karma zdarma a vyhrála Itálie. Pokud se chcete dozvědět, proč je historie sportu plná skandálů, vedle kterých to, co se teď dělo v Londýně, nestojí za řeč, nebo proč je zajímavější hledat odpověď na otázku, z jakého důvodu ze sebe Angličané dělají každých pár let kvůli fotbalu šašky, přečtete si esej.
Příjemné čtení.