Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo e-4WD (2023)

foto Pavel Srp

Ford Ranger Raptor: pick-up, který jezdí jako závoďák a tancuje na mokré silnici

Ford se poučil a do nového Rangeru Raptor namontoval třílitrový benzinový šestiválec. A ten rozdíl oproti dieselu vážně stojí za to

Dříve bývaly verze Raptor pouze na velkém americkém pick-upu F-150. Když se pak Ford rozhodl představit provedení Raptor i pro menší evropský pick-up Ranger, vyvolalo to nadšení. Jenže potom do Rangeru Raptor dal naftový motor, který byl prostě obyčejný, a „něco“ autu chybělo. V nové generaci je tu Ford Ranger Raptor znovu a dostal i šestiválcový benzinový třílitr. A právě ten jsme otestovali.

Nový Ford Ranger Raptor vychází z běžné verze Rangeru, ale dostal hlavně technická vylepšení. Na pohled už se Raptor od běžného Rangeru neliší tak výrazně jako předchozí generace. Karoserie je totiž mezigeneračně širší a nebylo potřeba tolik rozšiřovat blatníky. Je to škoda? Možná ano, ale i tak vězte, že rozkročené je tohle auto vážně dost. K tomu je tu typická maska chladiče bez loga Ford, zato s velkým nápisem „FORD“, což je jedno z poznávacích znamení všech Raptorů. Aby všem bylo jasné, že tohle není obyčejný Ford Ranger, můžete si připlatit také za polepy karoserie s nápisy „RAPTOR“.

Rovněž uvnitř jsou specifické díly. Začíná to sportovnějšími sedadly s logem Raptor a s čalouněním v kombinaci kůže a alcantary. Stejné logo Raptor lze najít i na spodním rameni volantu. A na volantu jsou i tlačítka pro změnu jízdního režimu nebo zvuku výfuku (od tichého po docela hlučný), který se mění klapkami přímo ve výfuku, nikoli uvnitř v autě přes reproduktory. Interiér ozvláštňují ještě červené doplňky na čalounění, palubní desce a výdeších topení a klimatizace.

Mnoho společného nemají

Ačkoli je základem auta běžný Ford Ranger, mnoho společného toho z pohledu techniky nemají. Napovídá tomu i fakt, že Ford nevyrábí Raptor v Jihoafrické republice jako standardní Ford Ranger a Volkswagen Amarok (obě auta jsou ze stejného vývoje a stojí na stejné platformě), ale ve vlastní továrně v Thajsku.

Raptor má výrazně přepracovaný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Jiné jsou i dorazy odpružení, stejně jako jejich uchycení. Na podvozku jsou jednoznačně tím nejlepším tlumiče. Jde o adaptivní tlumiče FOX Live Valve s vnitřním obtokem, které dokážou regulovat tlumící účinek v závislosti na míře stlačení, ale také na zvoleném jízdním režimu. Samotné tlumiče dodal sice FOX, ale ve Ford Performance už si je ladili sami přímo pro Ranger Raptor. Zkoušelo se dlouhé měsíce po celém světě a došlo i na rychlostní testování v poušti.

Protože jsou tlumiče adaptivní, připravil je Ford i na to, kdyby s autem někdo chtěl skákat. A to je ve výsledku velká legrace. A to z pohledu toho, jak se velký pick-up chová při dopadu nebo jak se cítí posádka v kabině. Jde o funkci s názvem FOX Bottom-Out Control, která v posledních 25 procentech zdvihu tlumiče (to znamená, když se auto výrazně odlehčí na nerovnosti anebo opravdu skočí) navýší tlumící účinek na maximum, aby se při dopadu tlumič nestlačil úplně a auto nenarazilo do dorazů. Auto tak dopadne překvapivě měkce a jistě a může rovnou dál pokračovat v jízdě. Při prudké akceleraci umí tato funkce také přitvrdit zadní tlumiče, aby se auto nezvedalo „na zadní“. Řídicí jednotka počítá zatížení tlumičů 500x za sekundu.

To vše je tady z toho důvodu, že tohle není auto do těžkého terénu, ale do rychlých terénních pasáží. Nemá zdolávat náročné výstupy či zlomy, ale má posádku co nejrychleji dostat z bodu A do bodu B, ať je pod koly cokoli. Světlá výška je 272 milimetrů a brodit lze až do 850 milimetrů. Abyste se při rychlé jízdě mimo silnici nemuseli bát, má auto terénní pneumatiky a pevná lehká kola, ale také kompletní ochranu podvozku. Nejsou to žádné plastíky, ale pořádné kusy materiálu. Přední ochranný plát před motorem a pod ním je téměř dvakrát větší než na standardním Rangeru a je vyroben z vysokopevnostní oceli o tloušťce 2,3 milimetru. Zakrytá je i rozvodovka. V terénu jsou tak všechny důležité komponenty jako chladič, řízení, přední příčný nosník, olejová vana a přední diferenciál chráněny před nárazy.

Sluší se ještě dodat, že volit lze mezi pohonem zadních kol, automatickým pohonem všech kol nebo stálým pohonem všech kol a nechybí ani redukce. Ford Ranger Raptor je vybaven i uzávěrkou zadního diferenciálu, kterou můžete aktivovat i v režimu pohonu pouze zadních kol, a zcela deaktivovat jde i stabilizační systém. Nechybí volitelné offroadové jízdní režimy, které upraví naladění auta tak, aby fungovalo co nejlépe.

Na silnici pozor na pneu

U nás bude ovšem tohle auto stejně jezdit nejvíc na silnici. Dopředu ho bude hnát třílitrový benzinový motor EcoBoost V6 s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Pro Evropu je naladěn na 215 kilowattů / 292 koní a 491 newtonmetrů, ale na některých mimoevropských trzích má dokonce 400 koní. Ani tak ovšem nejde o pomalé auto, vždyť z místa na stovku zrychlí za 7,5 sekundy. Maximální rychlost je ovšem kvůli terénním AT pneumatikám elektronicky omezena na 180 kilometrů v hodině.

A právě na pneumatiky bude potřeba dát si na silnici velký pozor. Potěší, že jsou při jízdě (i na dálnici) překvapivě tiché, čemuž se při pohledu na jejich vzorek nechce věřit. Na suchu jsou v pohodě, drží překvapivě dobře, ačkoli kvílí při každé ostřeji projeté zatáčce. Na mokru ovšem na silnici skoro nedrží. Při přidávání i zatáčení tak bude potřeba reagovat s citem, aby se vám auto někam nechtěně nesmýklo. Řešit smyk totiž nebude vzhledem k pomalému převodu řízení úplně jednoduché.

Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo e-4WD (2023)

foto Pavel Srp

Jinak jde ale na silnici o příjemně dynamicky pružné auto, přičemž převodovka si s motorem rozumí a řadí dobře. Nedrží motor zbytečně v nízkých, ale ani ve vysokých otáčkách (pokud si nedáte sportovní jízdní režim) a změna rychlosti probíhá hladce. Ve sportovním režimu jsou reakce na sešlápnutí plynu překvapivě ostré, podvozek přitvrdí a převodovka podřadí o několik rychlostních stupňů. Na suché silnici dokáže být i tenhle velký a těžký pick-up (pohotovostní hmotnost atakuje 2,5 tuny) překvapivě rychlý. Nechybí mu ani takzvaný anti-lag, tedy funkce, která udržuje turbodmychadla roztočená i po ubrání plynu (po dobu až tří sekund), abyste hned po přidání měli stále spoustu výkonu a nemuseli na roztočení turbodmychadel znovu čekat. To všechno jsou detaily, které prozradí, že auto ve Ford Performance opravdu ladil někdo, kdo tomu rozumí a ví, co se od auta s přídomkem „Raptor“ čeká.

Skvělý je samotný podvozek. Už předchozí Ranger Raptor byl opravdu pohodlné auto, ale adaptivní tlumiče v nové generaci to posouvají na ještě vyšší úroveň. Auto se na silnici příjemně pohupuje a jakékoli nerovnosti je možné ignorovat. Auto stojí na rámu a nemá samonosnou karoserii, a tak se na velkých nerovnostech přece jen zlehka „zavlní“, ale i tak je pohodlnější než spousta běžných SUV.

Když budete využívat potenciál motoru, počítejte s tím, že spotřeba paliva poleze nahoru, klidně i přes dvacet litrů na sto kilometrů. Pokud ale budete jezdit rozumně, dokáže se tohle auto spokojit se spotřebou kolem dvanácti až patnácti litrů na sto kilometrů, podle toho, jak moc budete jezdit po městě, mimo město a po dálnicích.

Je praktický, i když…

Tohle auto je pick-up, který by měl umět odvézt i náklad. A to mu stále jde, ačkoli toho zvládne míň než běžný Ford Ranger – auto uveze „jen“ 625 kilogramů a táhnout lze brzděný přívěs do hmotnosti 2,5 tuny. Může za to hlavně konstrukce podvozku. Pevné tažné zařízení je ve standardní výbavě.

Žádné ořezávátko

Ford Ranger Raptor není ani ve své druhé generaci žádné ořezávátko. Má skvěle naladěný podvozek a v testované benzinové motorizaci parádně zní. Kvůli velkému motoru ve spojení s vyšší hmotností a ne zrovna ideální aerodynamikou je ovšem potřeba počítat s vyšší spotřebou paliva a častějším tankováním. Jízdně za to ale rozhodně stojí.

A co prozradí ceník? Kromě toho, že se vůz nabízí s testovaným benzinovým motorem, můžete si jej pořídit i s původním čtyřválcovým naftovým bi-turbem. Stojí sice míň (od 1 686 740 korun s DPH) a bude mít nižší spotřebu paliva, ale ve srovnání s testovaným benzinovým třílitrem je jako týden bez neděle. S testovaným benzinovým V6 cena startuje na 1 777 490 korun s DPH. 

Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo e-4WD (2023)

• Palivo: benzin

• Pohon: 4 x 4

• Výkon: 215 kW / 292 koní při 5500 ot./min

• Zrychlení 0–100 km/h: 7,5 s

• Maximální rychlost: 180 km/h

• Spotřeba paliva (kombinovaná): 13,8 l / 100 km

• Objem nádrže: 80 litrů

• Rozměry: 5381 mm x 2028 mm x 1922 mm (d, š, v)

• Provozní hmotnost: 2478 kg

Autor je spolupracovníkem redakce a šéfredaktorem automobilového webu Auto-mania.cz