Když Kulina před dvěma lety zkrachovala, nevypadalo to s budoucností tohoto populárního e-shopu vůbec dobře. Ambiciózní projekt Zbyška Pertlíčka, který stojí zejména na dražších a luxusnějších hračkách pro domácí kuchaře, nasekal dluhy přes 300 milionů korun, desítky milionů v něm odepsalo hned několik bank v čele Monetou, Českou spořitelnou a ČSOB.
Firma skončila v konkurzu a správce zhruba po roce prodával značku a e-shop prakticky za cenu skladových zásob. Původně se hovořilo o zájmu internetového obra Mall.cz, nakonec však Kulina získala mnohem překvapivějšího majitele – někdejšího spolumajitele TV Nova a TV Prima, vystudovaného matematika Vladimíra Komára. Přitom šlo spíše o náhodu.
„Souviselo to s vínem. Vlastníme společnost Advivum, která je kromě vína také distributorem rakouské značky skla Riedel. A Kulina byla naším největším zákazníkem. Když zkrachovala, zůstali jsme tam viset za 400 tisíc korun,“ vysvětluje Komár, kterého dnes zaměstnává zejména kosmetická značka Dermacol.
Přemýšlivému byznysmenovi to nedalo a během zdlouhavého konkurzu se podrobněji podíval, co je Kulina vlastně za byznys. „A musím říct, že se mi to docela zalíbilo,“ směje se.
V tendru nakonec koupil značku, obchod a zásoby za méně než 20 milionů korun. Ale ještě předtím se obrátil na svého kamaráda ze stejné branže. „Mezitím jsem se domluvil s kamarádem Marcelem Vargaeštokem, který má školy vaření Chefparade a obchod Chefshop.cz a Chefshop.sk. Věděl jsem, že on také řeší, co dál. A tak jsem se ho zeptal, co by tomu řekl, kdybych koupil Kulinu a dali jsme to dohromady. Souhlasil,“ vysvětluje Komár další strategický krok. Teď Komár kontroluje společnost Kulina Group, která má po pohlcení Chefparade celkové tržby přes sto milionů korun. Budoucí nastavení bude vypadat tak, že on bude držet 72 procent akcií, Vargaeštok 28.
Už tak obchody Kulina.cz, Chefshop.cz a Chefshop.sk sdílejí technologická střeva e-shopu a některé náklady. Nadále by ale měly marketingově vystupovat jako oddělené obchody a značky.
Již po pár měsících Komár neskrývá z chutného oboru nadšení. Svým způsobem mu dnes pomáhá i pandemie a lockdown, který zcela zadusil tuzemskou gastronomii. Lidé si tak více vaří doma.
„Výsledky za rok 2020 nehodnotím. Koukám na cash a té nebylo potřeba zdaleka tolik, kolik jsem měl připraveno. Poslední kvartál jsme byli už dokonce v zisku. Teď řešíme spíš problémy s dodávkami. Člověk by myslel, že když si objednáte kuchyňského robota za 30 tisíc, importéři vám utrhají ruce. Ale realita je taková, že na něj čekáte pět měsíců. Takže budeme muset asi držet větší skladové zásoby,“ vypichuje jednu z hlavních překážek budoucího růstu rodák ze slovenské Levoči.
Byznys firmy rychle roste a Komár toho chce co nejdřív využít také k zahraniční expanzi. „Podívejte se na Notino, které uspělo na řádově obtížnějším trhu, kde se prosazuje hlavně cenou a svou velikostí. Ale třeba na luxusní nože tu vlastně neexistuje distribuce. Věřím, že i pro výrobce to bude unikátní příležitost, jak se dostat k lidem,“ zamýšlí se.
Kulina už dnes působí na Slovensku, v Maďarsku a Polsku, kde chce dále posilovat. Letošním cílem je Rumunsko. „Tam je velký prostor. V Česku je 41 tisíc e-shopů, Rumunů je dvakrát tolik, a e-shopů je tam přes pět tisíc,“ popisuje nejbližší cíl.
I díky tomu má už na letošek ambiciózní plán zvýšit tržby celé skupiny na 170 milionů korun a věří, že za pár let bude díky dalším trhům atakovat půl miliardy korun. I proto obor pro náročné kulináře považuje za svou další dlouhodobou byznysovou nohu.
„Na začátku to byla jen příležitost. Ale teď vidíme, že to má velký potenciál. Dá se to škálovat, rychle zvětšovat a současně být ziskoví. Beru to jako byznys na roky,“ dodává někdejší spolužák Jiřího Šmejce z Matematicko-fyzikální fakulty UK, se kterým také v 90. letech začal investovat do akcií firem.
Velký rozhovor s Vladimírem Komárem o Kulině, Dermacolu i vládních opatřeních čtěte v aktuálním vydání týdeníku Hrot, které vychází 22. února.