Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Držet a nepanikařit

Vsadil hromadu peněz na krásu i kvalitní gastronomii, teď finančník s duší i hlavou matematika Vladimír Komár počítá ztráty a tak trochu se učí trpělivosti

Držet a nepanikařit
Vladimír Komár | Tomáš Novák týdeník HROT

Jsou silný a sehraný tým, přestože na první pohled jsou každý úplně jiný. Přemýšlivý matematik Vladimír Komár a jeho excentrická žena Věra mají jasně rozdělené role. Ona je mediální kometa s bezprostředním projevem, on se drží spíše stranou a emocemi na první pohled šetří. Rychle také pochopíte, kdo má v tomto rodinném byznysu na starost design kanceláří. I to je parketa Věry, kreativní duše kosmetické společnosti Dermacol. Avšak v pozadí tohoto růžovozlatavého spektáklu stojí hlavně její muž. Rodák ze slovenské Levoče patří mezi nejvýraznější tuzemské porevoluční byznysmeny a figuroval u řady mimořádně zajímavých obchodů. Přesto nadále, snad i díky svému rozvážnému stylu, zůstává mimo zorná pole miliardářských žebříčků.

Když v roce 2003 prodal skupině PPF svůj podíl v TV Nova, byl to konec jedné epizody. Definitivně se rozešel se svým spolužákem z matfyzu Jiřím Šmejcem, se kterým od 90. let kupovali podíly ve firmách a následně je přeprodávali. Šmejc se poté postavil po bok Petra Kellnera a Komár se vydal vlastní cestou. V rámci rozchodu mu zůstala řada firem – třeba Karlovarská Korunní či zmiňovaná značka kosmetiky původně z ateliérů na Barrandově Dermacol. Kromě toho vybudoval výzkumnou agenturu Mediaresearch, která například v Česku či Bulharsku zajišťovala měření televizní sledovanosti.

Korunní i Mediaresearch (dnes Nielsen Admosphere) před pár lety úspěšně prodal, aby se krátce nato do televizního byznysu vrátil, když dalšímu kamarádovi, miliardáři Ivanu Zachovi, pomohl vyplatit švédskou skupinu MTG z TV Prima. Podíl v Primě ale Zachovi po pár letech prodal a dnes se soustřeďuje zejména na kosmetickou značku Dermacol, distribuci luxusních vín Advivum a neméně luxusní vody Krondorf. K tomu nedávno přidal kulinářský byznys, když ovládl zkrachovalý e-shop Kulina a spojil jej s projektem Chefparade. Lockdown spojený s virovou krizí jeho gastronomicko-kosmetický byznys sice bolestivě zasáhl, ale vždy racionální Komár nepanikaří. „Nestěžuji si, protože na rozdíl od majitele jedné hospody my máme stále kde brát. Navíc Dermacol stavím jako byznys na generace, věřím, že se svět za pár let opět vrátí k normálu,“ říká smířlivě majitel Dermacolu, jehož obchodní model stojí zejména na exportu. Ten však loni klesl o polovinu a letošní rok podle něj ještě nebude o moc lepší.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit