Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Extrémně politické dílo a obžaloba regulací. Šéf Renaultu napsal dopis, který ovlivní eurovolby

Luca de Meo, generální ředitel Renaultu, varuje veřejnost před hrozící tragédií evropského autoprůmyslu. Podle hlavního analytika Hrot24 Miroslava Zámečníka v něm přesně pojmenovává chyby, kterých se Evropa dopouští.

Extrémně politické dílo a obžaloba regulací. Šéf Renaultu napsal dopis, který ovlivní eurovolby
Hrotcast Pavla Štrunce a Miroslava Zámečníka | foto Hrot

Otevřený dopis, který šéf francouzského Renaultu Luca de Meo adresoval evropské veřejnosti, přesně analyzuje, proč je evropský automobilový průmysl ve velmi složité situaci. Hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník považuje jeho vyjádření za vrcholnou formu lobbingu.

„Je to extrémně politické dílo, možná jeden z nejzásadnějších dopisů, který jsme kdy četli,“ říká Zámečník: „Je to těžká obžaloba regulací, které například přizabily výrobu malých automobilů.“

Dekarbonizace, digitální revoluce, regulace a také nastupující čínská konkurence na poli plně elektrických vozidel. To jsou zásadní body, které nyní musejí evropské automobilky podle šéfa Renaultu řešit.

Hrotcast

Řadu problémů si ale, jak říká de Meo, Evropská unie vyrobila sama a dopis je podle Zámečníka přesně pojmenovává: „Než budete tyčit cíle a mávat praporem, tak si, prosím vás, nechte udělat regulatorní dopadovou analýzu. Protože útočíte z příliš mnoha stran a výsledkem pak je něco, co jste zřejmě nechtěli, jinými slovy, zásadní ohrožení mobility,“ říká Zámečník v podcastu.

Mluví také o významných dotacích do automobilového průmyslu. Ty se týkají jak Spojených států, tak Číny, přičemž v Evropě podle něj nic takového neexistuje. Naopak přibývají povinnosti pro zdejší výrobce.

I proto de Meo ve zmíněném dopise vyzývá, aby se automobilkám přestalo diktovat, co mají dělat. Stanovit cíle pro automobilový průmysl je podle něj v pořádku, způsob, jakým je firmy splní, by už ale nechal jen a pouze na nich. 

Ředitel Renaultu zároveň upozorňuje, že evropský automobilový průmysl potřebuje nízké a stabilní ceny energií, férové posuzování vlivu emisí a zapojení evropských institucí do výzkumu i obstarávání strategických surovin. 

Je toho Evropská unie schopná? A proč by mohl být Airbus dobrým vzorem? Jak dopis ovlivní evropské volby a proč z něj politické strany pilně opisují? Proč Apple odpískal vývoj svého elektromobilu, zatímco ten od Xiaomi jde za chvíli do prodeje? Vše se dozvíte se v podcastu.