Brusel odložil zákon o odlesňování. Ochránci přírody zuří, byznys to vítá

Kontroverzní zákon o odlesňování, který nařizuje podnikatelům v EU dokazovat, že dovážené suroviny, jako je dřevo, palmový olej, káva nebo hovězí maso nezpůsobují kácení lesů, Brusel o jeden rok odložil.

Kontroverzní zákon o odlesňování, který nařizuje podnikatelům v EU dokazovat, že dovážené suroviny, jako je dřevo, palmový olej, káva nebo hovězí maso nezpůsobují kácení lesů, Brusel o jeden rok odložil.

Celý článek
0

Auta z Číny mají v Česku podíl do deseti procent, elektromobily vyšší

Celkový podíl čínských aut na českém trhu se pohybuje pod deseti procenty. Vyšší zastoupení čínské výroby je u elektromobilů, mimo jiné kvůli nejprodávanější značce Tesla, která část produkce pro český trh vyrábí právě v Číně. Uvedl to tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Celkový podíl čínských aut na českém trhu se pohybuje pod deseti procenty. Vyšší zastoupení čínské výroby je u elektromobilů, mimo jiné kvůli nejprodávanější značce Tesla, která část produkce pro český trh vyrábí právě v Číně. Uvedl to tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Celý článek
0

Stane se Mnichov hlavním městem evropských deeptech startupů? Potenciál na to má

V posledních letech se Německo, a zejména bavorské hlavní město Mnichov, stalo špičkovým centrem pro startupy a talenty v oblasti robotiky, aerospace a obrany a může začít brzy dominovat v celé Evropě. Podle investorů však tento region stále čelí některým kulturním a byrokratickým překážkám, které by mohly růst zbrzdit.

V posledních letech se Německo, a zejména bavorské hlavní město Mnichov, stalo špičkovým centrem pro startupy a talenty v oblasti robotiky, aerospace a obrany a může začít brzy dominovat v celé Evropě. Podle investorů však tento region stále čelí některým kulturním a byrokratickým překážkám, které by mohly růst zbrzdit.

Celý článek
0

Brusel má zelenou k zavedení cel na čínské elektromobily. Jejich odpůrci se bojí odvety Pekingu

Čína dnes podle státních médií vyzvala Evropskou unii, aby zavedení dodatečných cel odložila, a zabránila tak eskalaci napětí ve vzájemném obchodě.

Brusel má zelenou k zavedení cel na čínské elektromobily. Jejich odpůrci se bojí odvety Pekingu
Evropská komise se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje; ilustrační obrázek | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Evropská komise (EK) dostala zelenou k definitivnímu zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny. Proti návrhu zavést cla se totiž dnes nepostavila dostatečná většina členských států Evropské unie. Výsledek hlasování EK zveřejnila v tiskové zprávě, s Čínou chce ale dál jednat.

Odpůrci cel se obávají odvetných opatření Pekingu. Český ministr dopravy Martin Kupka řekl, že je nutné vyvarovat se případného vyvolání celní války s Čínou, která by v konečném důsledku ohrozila evropské automobilky.

„Návrh Evropské komise na zavedení definitivních vyrovnávacích cel na dovoz bateriových elektrických vozidel (BEV) z Číny dnes získal potřebnou podporu členských států EU,“ uvedla komise. Dodala, že EU a Čína dál pracují na alternativním řešení sporu ohledně subvencování výroby elektromobilů.

Čína dnes podle státních médií vyzvala Evropskou unii, aby zavedení dodatečných cel odložila, a zabránila tak eskalaci napětí ve vzájemném obchodě. Čínská obchodní komora Evropskou unii kritizovala za prosazování protekcionistických opatření, uvedla agentura Reuters.

Komise jakožto exekutivní orgán EU se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Navrhovaná dodatečná cla až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.

Podle diplomatických zdrojů ČTK dnes pro dodatečná cla hlasovalo deset členských států EU, včetně Francie a Itálie. Pět zemí bylo proti clům a 12 zemí se hlasování zdrželo. K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina 15 členů EU s 65procentním podílem na počtu obyvatel.

Proti clům hlasovalo Německo, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko a Malta. Česká republika se hlasování zdržela, napsala s odvoláním na své zdroje agentura Reuters.

Ministr Kupka dnes k výsledku hlasování řekl, že Česko postupovalo po debatě s Německem. „Důležitým argumentem je nevyvolat celní válku, která by za daných okolností mohla ohrozit celou řadu evropských automobilek, protože řada komponent je zajišťována dovozem z Číny,“ řekl ministr.

Věří, že jednání EU s Čínou případnou celní válku odvrátí. Zároveň zdůraznil, že Evropa se musí snažit o větší samostatnost v získávání surovin, které jsou klíčové například pro výrobu baterií či polovodičů.

Svaz německého průmyslu BDI dnes vyjádřil naději, že pokračující jednání EU s Čínou odvrátí „eskalaci obchodního konfliktu“. Ke konstruktivním jednáním o řešení sporu vyzval i německý svaz automobilového průmyslu VDA. „V obchodní válce jsou jen poražení,“ prohlásila prezidentka VDA Hildegard Müllerová.

Německý automobilový koncern Volkswagen dnes zopakoval, že považuje dodatečná cla za špatný přístup, který by nezlepšil konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Upozornil, že je stále čas na dosažení diplomatického řešení sporu. Součástí koncernu je i Škoda Auto. Německý výrobce luxusních vozů Mercedes-Benz Evropskou komisi vyzval, aby zavedení cel odložila.

Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda uvedl, že případná odvetná cla ze strany Číny by byla další ranou pro německé automobilky. „Německý autoprůmysl přitom již nyní závažně upadá kvůli nezvládnuté energetické politice Německa, kvůli tamní i unijní zelené ideologii a souvisejícím přísným emisním normám či kvůli dotacím a přeregulovanosti,“ dodal.