Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Ekologové viní firmy ze spotřebitelského „klimapodvodu“

Německá ekologická organizace zažalovala Shell či dm za lakování na zeleno. Obdobných sporů bude přibývat.

Ekologové viní firmy ze spotřebitelského „klimapodvodu“
ilustrační foto | Vincenzo Lullo / Shutterstock.com

I na českém trhu se již objevují produkty, které jejich prodejci propagují jako klimaticky neutrální. Například řetězec Lidl tako označuje některé privátní značky veganské stravy či kosmetiky. Emise vzniklé při jejich výrobě „kompenzuje“ podporou projektů, které mají množství vypouštěných emisní snížit.

Nejde však jen o spotřební zboží, „bezemisní“ plyn nabízí zákazníkům třeba dodavatel energií bezDodavatele, u dopravce FlixBus je zase možné smazat příspěvkem k ceně klimatickou stopu cesty autobusem. 

Obdobné praktiky se aktuálně dostaly do hledáčku vlivné německé organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH). Ta zažalovala celkem devět firem, které viní z klamavé klimatické neutrality. Vedle ropných koncernů BP, Total či Shell jsou mezi nimi i drogerie dm a Rossmann, které si image zelené firmy léta pracně budují.

Podle ekologů žalované společnosti dostatečně neprokázaly, jakým způsobem mají být jejich produkty či služby skutečně bezemisní. „Reklamní sliby o klimatické neutralitě jsou mnohokrát jen klamáním spotřebitele. Často jde spíš o obchod s CO₂ odpustky, kterým se firmy zeleně očišťují. Lidem se tak tahají peníze z kapes, ale klima chráněno není,“ prohlásil šéf DUH Jürgen Resch. 

Jako příklad uvádí kompenzaci při nákupu letenek. Některé aerolinky lákají zákazníky tím, že čím více „kompenzovaných“ letů uskuteční, tím více prospějí klimatu. Podpora prospěšných projektů může mít sice smysl, nijak však neřeší základní problém nadměrné letecké dopravy s vysokou emisní stopou.

  

Obviněné firmy zareagovaly různě. Některé slíbily nápravu, jiné mluví o nešťastné a nepochopené komunikaci. Další jakékoli pochybení zcela odmítly, a věc tak budou muset řešit soudy. DUH však zpochybňuje i samotný smysl kompenzací. Vyčíslila, že celé Německo by se mohlo takto označit za klimaneutrální za devatenáct miliard eur ročně. To jsou pro ekonomiku velikosti Německa drobné.

Vzhledem k současné posedlosti byznysu klimatickou neutralitou je prakticky jisté, že podobných sporů bude přibývat a brzy dorazí i do Česka.