Dezinformace ohledně klimatu šíří hlavně komunikační agentury, jež pracují pro velké klienty, kteří využívají fosilní zdroje. Tvrdí to skupina Clean Creatives. Snaží se dát dohromady kreativce a PR agentury, kteří se nebudou podílet na práci pro subjekty vydělávající peníze na těžbě a prodeji ropy, zemního plynu a uhlí. Ředitelem projektu je Duncan Meisel z texaského Austinu. V minulosti pomáhal aktivistům a ekologům „vyprávět příběhy“ o tom, jak se musí ropné a plynárenské koncerny změnit, aby se zabránilo klimatické katastrofě.
Meisel nyní tlačí na sektor PR poradců a agentur, aby tuto práci už pro „ropáky“ nedělali. Clean Creatives sestavila seznam reklamních a mediálních agentur a obvinila je ze šíření klimatických dezinformací, které si u nich objednaly velké firmy. Obsahuje devadesát společností. Firmy podle Meisela zpomalují vládní akce a zelenou politiku, infiltrují také veřejnou debatu o ochraně klimatu.
Americká agentura Edelman, jež pracuje například pro ExxonMobil, přijala na základě nátlaku nové principy pro práci s klienty, již ve velké míře produkují emise skleníkových plynů. Britskému deníku The Financial Times to potvrdil ředitel Richard Edelman. Připustil, že v minulosti jejich výstupy pro těžaře ropy neobsahovaly „dostatek kontextu“. Nová etická pravidla firmy, jež patří k největším v oboru, mají zaručit, že se rozloučí s klienty, kteří ve svém byznysu nepřijmou dostatečné klimatické závazky.
Edelman není jediný, který si sype popel na hlavu. Britská reklamní a mediální agentura WPP loni přiznala, že práce pro klienty, kteří poškozují životní prostředí a dopady svého byznysu zkreslují, je i pro její reputaci stále větším rizikem.
Tlak od mladší generace
V branži reklamy, médií a PR se projevuje nástup mladší generace, pro kterou je ochrana přírody a klimatu stále důležitější. To poznala i prestižní poradenská firma McKinsey. Přes 1100 zaměstnanců kritizovalo vedení firmy, že služby klientům, kteří produkují ve velkém emise, představují pro americkou globální firmu velké riziko a bude mít problémy s najímáním mladších zaměstnanců.
Ve stejném duchu se ozvali studenti právnických fakult prestižních amerických soukromých univerzit a vyzvali právnické firmy, aby přestaly zastupovat klienty, kteří vydělávají peníze na fosilních zdrojích.
Taktiku „vyhladovět“ emitenty skleníkových plynů přes firmy, se kterými velké těžařské společnosti spolupracují, zastává řada ekologických sdružení. Delší dobu už vyvíjejí nátlak na banky a správce fondů, aby se zbavili investic do tohoto sektoru. Ztráta podpory v mediálním a reklamním prostoru by znamenala další ránu pro sektor fosilních zdrojů. Řada firem si přitom vytváří vlastní „týmy pro udržitelnost“.
„Pokud máte tým udržitelnosti, který pracuje na jedné věci, a druhý tým pracující na zvýšené produkci ropy, budete vypadat podezřele,“ tvrdí klimatická aktivistka Katharine Wilkinsonová, která dříve pracovala pro poradenskou firmu Boston Consulting Group.
Lepší je spolupráce
Na druhou stranu zaznívají v poradenské branži názory, že největší dopad na snižování emisí mají právě velké společnosti a ty samy musí přistoupit na politiku snižování uhlíkové stopy. I proto je potřeba s nimi spolupracovat, hájí se jeden z partnerů společnosti McKinsey Bob Sternfels.
Americký sociolog Robert Brulle nicméně o PR firmách hovoří jako o klíčových hráčích, kteří ovlivňují, jak je veřejností vnímána klimatická politika. Zdůraznil, že v reklamě ropných společností dominuje manipulace o dopadech jejich činnosti na životní prostředí.
Ke kritice se začínají připojovat i politici a státní úřady. Na propojení mezi ropným sektorem a reklamními a PR firmami si chce posvítit jeden z výborů americké Sněmovny reprezentantů. Přezkoumává dlouhodobou kampaň, která je podle kongresmanů založena na šíření dezinformací o úloze fosilních paliv v klimatické změně. Britský úřad pro hospodářskou soutěž zase vyšetřuje „greenwashing“ u řady firem, protože uvádějí nepravdivé informace o udržitelnosti.