Hrot24.cz
Dynamické ceny vstupenek na Oasis: „Ticketmaster je zlo! Mně nabídli lístek za 21 tisíc do Dublinu a Manchester za 18 tisíc."

se svolením SONY BMG

Dynamické ceny vstupenek na Oasis: „Ticketmaster je zlo! Mně nabídli lístek za 21 tisíc do Dublinu a Manchester za 18 tisíc."

Minulý víkend se tisíce fanoušků legendární britské kapely Oasis ocitly v šoku, když se po dlouhém čekání v online frontách dočkaly nepříjemného překvapení. Ceny vstupenek na očekávané reunionové koncerty, které se mají konat příští léto, se vyšplhaly na více než dvojnásobek původně inzerované částky. Za tímto nárůstem stojí kontroverzní strategie známá jako "dynamické oceňování".

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Dynamické oceňování, někdy označované jako „surge pricing", je obchodní taktika, při níž se ceny zvyšují v období vysoké poptávky. Tento přístup není v některých odvětvích ničím novým - běžně se s ním setkáváme u leteckých společností, hotelů nebo služeb jako Uber.

Společnost Ticketmaster, která prodej vstupenek zprostředkovává, tvrdí, že za konečné ceny jsou zodpovědní umělci nebo pořadatelé. Ti určují počet vstupenek a jejich základní cenu, a také rozhodují o použití dynamického oceňování. Ticketmaster údajně pouze implementuje tuto strategii po schválení ze strany umělců či pořadatelů. Ačkoli může dynamické oceňování působit nespravedlivě, je považováno za legální, pokud firma dodržuje zákony týkající se transparentnosti cen a ochrany spotřebitelů.

Ticketmaster tvrdí, že dynamické oceňování bylo zavedeno v roce 2022 s cílem omezit aktivity překupníků. Ti často skupují velké množství vstupenek, aby je později prodali se značným ziskem.

Britská vláda oznámila, že se bude zabývat problematikou dynamického oceňování v rámci plánovaného přezkumu prodeje vstupenek a ochrany spotřebitelů. V Irsku europoslankyně Regina Dohertyová https://www.reuters.com/world/uk/what-is-dynamic-pricing-that-has-angered-oasis-fans-2024-09-02/ o vyšetření praktik Ticketmasteru místním úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a spotřebitelů (CCPC).

Problematika prodeje vstupenek a zejména dominantní pozice společnosti Live Nation (vlastníka Ticketmasteru) na trhu je dlouhodobě předmětem kritiky. V dubnu tohoto roku americké ministerstvo spravedlnosti podalo antimonopolní žalobu proti Live Nation kvůli údajnému monopolizování trhu v odvětví živých koncertů.

Evropská komise také uvedla, že monitoruje praktiky dynamického oceňování a zdůraznila, že právo EU zakazuje dominantním společnostem uplatňovat nepřiměřeně vysoké ceny.

Jeden z čtenářů Hrot24, který podstoupil proces dynamického oceňování vstupenek na koncerty Oasis napsal: „Ticketmaster je zlo! Mně nabídli lístek za 21 tisíc do Dublinu a Manchester za 18 tisíc. F*ck off!"

Situace kolem prodeje vstupenek na koncerty Oasis tak znovu otevírá debatu o férovosti a transparentnosti na trhu s vstupenkami na živá vystoupení.