Co brání rozmachu AI ve firmách? Hlavně odpor zaměstnanců, zjistil rozsáhlý výzkum
Při zavádění umělé inteligence do firem je největší komplikací odpor zaměstnanců. Ti si často nepřejí zásadní změny.
redaktor
Umělé inteligenci se v českých firmách daří. Podle posledního průzkumu mezinárodní personální společnosti ManpowerGroup dvě třetiny firem v Česku plně využívají nebo chtějí v nejbližším roce využívat umělou inteligenci či nástroje generativní konverzační AI, například ChatGPT, Gemini nebo Dall-E.
„Společnosti podnikající v České republice tak naskočily na trend, který se potvrzuje celosvětově,“ okomentovala výsledky průzkumu Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup.
AI však není všude přijata se stejným nadšením a zápalem. Nemálo firem, celkem 15 procent, se vyjádřilo, že nezvažuje umělou inteligenci využívat nebo její využití ve firemních procesech úplně vyloučilo. 17 procent společností neplánuje využívat ani konverzační nástroje a 19 procent nezvažuje nebo zcela vyloučilo strojové učení.
Podle Rezlerové by se firmy měly zaměřit na to, jak by AI mohla pomoci fungování firmy a napomáhat jejímu růstu. „Toto téma by mělo být pojato konkrétním a pragmatickým způsobem,“ zdůrazňuje expertka s tím, že se zatím nepotvrzují ani apokalyptické, ani utopické vize, pokud jde o umělou inteligenci.
Ti zaměstnavatelé, kteří zavádějí umělou inteligenci, se potýkají s řadou komplikací. Největší výzvou je podle průzkumu odpor zaměstnanců ke změnám. Ten uvedla takřka třetina (30 procent) respondentů. Zaměstnavatelé však poměrně často (27 procent) zmiňují i vysoké náklady na implementaci AI.
Problémem jsou i nedostatečné dovednosti zaměstnanců, pokud jde o práci s tímto novým nástrojem. Velkým tématem je rovněž bezpečnost dat a obavy z porušování zákonů či dalších předpisů (25 procent).
Nejvíce optimističtí jsou k užití umělé inteligence v zaměstnání obecně lidé na seniorních vedoucích pozicích. Téměř 70 procent z nich vnímá využívání AI jako krok správným směrem. Naopak nejméně věří této nové technologii takzvané modré límečky a pracovníci v první linii.
Celkem 51 procent z nich vnímá umělou inteligenci dobře, ale 15 procent negativně, nebo dokonce velmi negativně. Jejich další úspěch na trhu práce se však může odvíjet od toho, jak budou schopni se přizpůsobit změnám.
„Tyto změny se zrychlují a klíčovými dovednostmi u pracovníků se stává učenlivost, flexibilita a přizpůsobivost,“ uzavřela prezentaci průzkumu Rezlerová.